Svar: Tænder, tandfrembrud

16. august 2010

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære mor

Dejligt at høre fra dig igen :)

Dolodent er taget af markedet og der er så vidt jeg er orienteret ikke et lignende produkt. Hvis ikke Gummedråber har effekt, så er det begrænset, hvad du kan gøre ved ømme gummer under tandfrembrud ...

Hvis det er meget slemt, kan du naturligvis tale med lægen om, hvorvidt det ville være okay, at give din dreng lidt junior panodil, som generelt smertestillende. Det kan sagtens hjælpe og det vil jo i givet fald, være en kort periode, hvor han har brug for det.

De almindelige lokalbedøvende salver og gel anbefales ikke til børn.

Et gammelt husmoderråd er også at give agurk. Der er noget syre i agurk som kan virke smertelindrende. Du ...

Annonce

... kan skære en skive agurk på ca 1½ cm. tykkelse, fjerne kernerne i midten, så det bliver til en agurkering og sætte den på hans tommelfinger. På den måde kan han bedre holde fast i den og så bruge den til sine gummer. Han kan dog også hurtigt få bidt et stykke af og det skal man naturligvis være opmærksom på ...

Da han nu er 9 måneder, vil det også ofte hjælpe at tygge på noget, som er lidt grovere. Det kan være et stykke knækbrød eller anden form for grov skorpe, tvebaklignende ting. Det kan også være en kold rå gulerod, som naturligt er svært for ham at bide af ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Husk altid at have ham under opsyn, når og hvis han sidder med noget i hænderne selv :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder