Svar: Tænder, tandfrembrud
16. august 2010
Alder:
9 mdr.
Kære mor
Dejligt at høre fra dig igen :)
Dolodent er taget af markedet og der er så vidt jeg er orienteret ikke et lignende produkt. Hvis ikke Gummedråber har effekt, så er det begrænset, hvad du kan gøre ved ømme gummer under tandfrembrud ...
Hvis det er meget slemt, kan du naturligvis tale med lægen om, hvorvidt det ville være okay, at give din dreng lidt junior panodil, som generelt smertestillende. Det kan sagtens hjælpe og det vil jo i givet fald, være en kort periode, hvor han har brug for det.
De almindelige lokalbedøvende salver og gel anbefales ikke til børn.
Et gammelt husmoderråd er også at give agurk. Der er noget syre i agurk som kan virke smertelindrende. Du kan skære en skive agurk på ca 1½ cm. tykkelse, fjerne kernerne i midten, så det bliver til en agurkering og sætte den på hans tommelfinger. På den måde kan han bedre holde fast i den og så bruge den til sine gummer. Han kan dog også hurtigt få bidt et stykke af og det skal man naturligvis være opmærksom på ...
Da han nu er 9 måneder, vil det også ofte hjælpe at tygge på noget, som er lidt grovere. Det kan være et stykke knækbrød eller anden form for grov skorpe, tvebaklignende ting. Det kan også være en kold rå gulerod, som naturligt er svært for ham at bide af ...
Husk altid at have ham under opsyn, når og hvis han sidder med noget i hænderne selv :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske