Asocial

16. august 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

Asocial

Kære Helen

Min dreng, der er knap 3 år (26.sep.), er for fire uger siden startet i børnehave. Han kommer fra en vuggestue med 20 børn og er og har altid været sensitiv. B.la græd han som regel i vuggestuen når de små børn græd. Det virkede som om det oprigtigt gik lige i hjertet på ham.

Min bekymring nu er han ikke leger med de andre børn og søger de voksne. Han er helst i nærheden af de voksne og skal hen og have en hånd at holde i. Det virker på mig som om han nærmest undrer sig over børn og deres reaktioner.

En dag hvor de var underbemandet spurgte de om jeg kunne holde ham hjemme fordi de var bange for at han kom "i klemme" med kun to voksne. Jeg er på barsel med hans lillesøster på knap 5 måneder, så det var ikke et problem.

I vuggestuen var han også ret voksenkontakt-søgende, men legede dog meget med en pige, som vi også ser privat. Der havde han perioder hvor han ikke ville derhen, men var glad når vi først var gået.

Personalet derovre siger at han ikke er ked af det, og som regel er i gang. Nogle gange trækker han sig når andre børn kommer hen til det han leger med, andre gange ikke.

En dag jeg hentede ham var alle børn på den ene side af huset og legede i hængekøjer, og min lille dreng sad helt alene på den anden side af huset og legede bil. Det gik lige i hjertet. Han græder ikke når jeg afleverer ham men er heller ikke glad. Spørger meget hvorfor han skal i børnehave. En dag jeg spurgte om de var søde i børnehaven sagde han: "De voksne er søde, men jeg kan ikke lide de små børn". Spørger man hvorfor ikke siger han bare "det kan jeg bare ikke". Jeg formoder han endnu ikke er i ...

Annonce

... stand til at forklare sig.

Han er iøvrigt en glad og kvik dreng. Han havde tidligt et meget veludviklet sprog og en utrolig hukommelse. Han er meget empatisk og lægger mærke til alt omkring ham. Han har altid været meget observerende - kigger meget på andre børn og hvad de gør, men blander sig sjældent

Vi har ikke mange venner med børn og dem vi har trækker han sig også fra, når vi ser dem. Han "tør" dog lidt op efter en eller to timer og begynder så småt at samtale og lege med dem. Vi er de eneste i familien med børn, så han befinder sig nok meget i en voksenverden og kan godt lide at gå med sin far i haven. Han går meget op i biler. Kan de fleste bilmærker og skal se udstødning og høre motorlyd. Han er ikke typen der hævder sig hvis nogen tager en ting fra ham - kun meget sjældent. Vi har sagt til ham at det er ok at sige fra.
Han siger tit ting vi som forældre synes lidt gammelkloge...

Mit spørgsmål til dig går på om jeg skal være bekymret eller om det er muligt han bare skal have tid til at blive tryg ved alt det nye? Det sociale er jo så vigitigt og jeg er så bange for at han bliver en lille ensom dreng uden venner... Og hvad kan jeg gøre for at hjælpe ham?

Det skal lige siges at han ikke har reageret med jalousi på lillesøsters ankomst. Han synes nogen gange jeg skal lægge hende fra mig og gøre noget med ham. Han siger ind i mellem at han skyder hende i stykker og om jeg så bliver ked af det. Når jeg siger ja "laver han hende igen".

Kan lillesøsters ankomst også spille ind i og med der er sket en del i hans liv i de sidst måneder?

Jeg ser frem til at høre fra dig.

Kærlig hilsen

A

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor