Svar: Sur baby og vægttab
16. august 2010
Alder:
1 mdr.
Kære Camilla
Tillykke med at lillebror er kommet til verden og må jeg så samtidig også kondolerer med at I har mistet en som stod jer nær ... Det vil ofte være meget svært, at være nybagt mor i en sådan situation, det virker hårdt at man på den ene side skal glæde sig over et lille nyt liv der begynder og samtidig også bærer sorg over et liv der holder op ...
Det er helt naturligt at dette vil påvirke dig og dertil kommer at der jo er sket meget de sidste 5-6 uger - der er store udfordringer i at finde ud af at være mor til to og frustrationer over ikke altid at kunne fordele sol og vind lige - for der er jo ikke noget man ønsker mere som mor, end at behandle sine børn ens og give dem samme opmærksomhed :)
Men, sådan er virkeligheden ikke og et eller andet sted, så skal børn også behandles forskelligt og de har også gavn af at lære, at man nogle gange må vente på at det bliver en andens tur. En læring de naturligt får, når de har søskende, for du kan af gode grunde ikke være to steder på en gang ...
Det er meget vigtigt at du ikke forventer for meget af dig selv, men i stedet prøver at tage en dag af gangen og tror på at det du gør er helt okay. Faktisk behøver man ikke være perfekt for at være en god mor, man er faktisk en bedre mor, hvis man ikke er perfekt. Den mor som ikke er perfekt, hun er jo menneskelig, hun laver fejl og børn har netop brug for at vokse op og vide, at det er okay nogle gange at lave fejl. Det gør ikke en til et dårligere menneske, man er stadig god nok og stadig værd at elske :)
Så hold lige op med at slå dig selv oven i hovedet med alt det du ikke føler du kan, ikke gør godt nok, skulle gøre anderledes osv. og så drop utilfredsheden med dig selv. Du har født et barn, han er 6 uger gammel - og ja, du vejer 15 kg for meget. De skal nok komme af, men det er bare ikke lige nu.
Ro på, spis fornuftigt, udnyt dit netværk og tillad dig selv at tage tingene helt stille og roligt. Jeg ved godt fra dine tidligere breve at dit netværk er sparsomt, men prøv at gennemtænke, hvem du har omkring dig. Måske en god veninde, måske en fra din kærestes familie ... Måske er du kommet i en mødregruppe eller skal i en i løbet af nogle uger, det kan være en god idé, for at komme lidt ud, opleve lidt noget andet.
Lav dine prioriteringer, aftal med din kæreste, hvordan I bedst kan få hverdagen til at hænge sammen - hvis du ender med at gå ned med flaget, så vil det påvirke jer alle og det skal I forsøge at undgå. Jeg ved at du har kontakt til psykolog og måske skulle du bede om at få tid til samtaler igen. Det er vigtigt at du ikke går og kører dig selv ned, men får talt om nogle af alle de ting du tumler med.
I forhold til din lille dreng, så er det helt normalt at man i 5-6 ugers alderen oplever uro, at det er svært at trøste ham og at han generelt virker pylret. Det handler om at han netop i den alder begynder at opleve mere, han begynder at kunne se former, farver og begynder således at få flere stimuli i løbet af dagen.
Samtidig er han ved at være så stor at han har behov for lidt mere mad og derfor er det vigtigt at du er opmærksom på at han måske skal spise lidt mere, altså have lidt mere mælk i flaskerne end han tidligere har fået - ikke bare om aftenen, men gerne hele dagen igennem :)
Når børn græder meget, så prøver vi ofte prøver 117 forskellige ting, i håb om at et eller andet vil få gråden til at stoppe. Så kommer han over til far, så til mor, så lægges han i kravlegården, så prøve I med legetøjet, så tilbage til mor, så prøve om flasken virker, så til far igen, så skiftes, ligge lidt på puslepuden, så prøve at lege lidt, osv. osv. Alt sammen gjort i bedste mening - det ved jeg.
Men det som ofte sker er, at I tilfører ham endnu flere stimuli, lige netop det han ikke har behov for. Derfor er det så ekstremt vigtigt at I beslutter jer for at putte ham, skærme ham, skabe ro omkring ham, for nu er det tid til at sove.
Han kan ikke være vågen i mere end max 2 timer af gangen, nogle gange vil han måske kun være vågen i 45 minutter så vil han have brug for lidt mælk og vil så sove igen ...
Du kan overveje om en babyslynge ville være godt for jer. PÅ den måde kan du have ham i din favn, give ham den nærhed han har brug for og du vil samtidig kunne gå rundt med ham, så du også kan lave andre ting. Det kan kræve tid og tålmodighed at lære at bruge den, så man skal give det nogle uger.
Måske kan I også finde en gyngestol - brugt eller låne en, hvis I kender nogen der har det ... Det kan faktisk virke meget beroligende at sidde i en sådan med sit barn i favnen og det er trods alt lettere at sidde med ham der og vugge ligeså stille, end det er at gå rundt med ham. Også storesøster vil sikkert synes at en gyngestol er sjov ... hun må bare ikke kunne få fingrene i klemme :)
Og så skal du være opmærksom på at han har meget svært ved at lukke lyde ude, han hører ligesom alt. Derfor er det vigtigt at han puttes på værelset, at liften stilles i soveværelset imens I andre er i stuen, eller at han f.eks. sover i haven, på terrassen i sin barnevogn eller lignende, så han er skærmet fra støj, latter, storesøster der hviner osv. Naturligvis skal han have kontakt, men han skal også have ro :)
Du skal også være opmærksom på at han ikke stadig har svamp. Hvis han er rød i numsen, så har han måske svamp i hele systemet og så er det vigtigt at han bliver rigtigt behandlet, så er trøskesaft ikke nok. Hvis han har svamp, kan det svie og gøre ondt og kan være en årsag til at han bliver ked af det, når han f.eks. skal spise. Og så vil det være nødvendigt at koge flasker og sutte og vær opmærksom på ikke at putte hans sut i munden selv ...
Jeg håber du kan bruge lidt af ovenstående videre, pas nu rigtig godt på sig selv. Stort knus herfra! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske