Svar: Luden
14. august 2010
Alder:
18 mdr.
Hej med dig
Alle børn har det som hedder Lanugo hår. Det dannes på barnet allerede i 5-6 graviditetsmåned og man kan se det tydeligt på børn, som er født før tid.
De sidder overalt på kroppen, men ses ofte tydeligst i ansigtet (især på panden og kinderne), de sidder på ørerne, på kroppen (især på ryg, lænd) og barnet har dem ofte også på arme og ben. De fleste mister deres lanugohår inden for de første måneder efter fødslen, men hos nogle børn bliver de siddende i lang tid.
Ofte ændrer de sig, så de bliver noget lysere og lidt mere dunede med tiden, men man kan godt se børn som f.eks. i 2 års alderen stadig har lidt lyse dun i lænden eller på ryggen og skuldrene. Det er helt normalt.
Som voksne har vi også forskellig behåring og hvor nogle har meget hår på kroppen, ja så har andre mindre, ligesom hår også kan have forskellig farve, være tyndt eller meget kraftigt.
Der kan naturligvis være noget genetisk som gør at din ene tvilling har mere hår end den anden, den ene ligner måske sin mor mere og den anden mere sin far ... :) Men mon ikke det vil udligne sig efterhånden ...
- Og som du skriver, så vil det normalt vokse bort med tide. gør det ikke dette, så få jeres læge til at se på det, men umiddelbart er det altså helt normalt at børn har 'små dun' :)
Rigtig meget held og lykke med dem begge fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske