Brev:
Amning - trappe ud
14. august 2010
Alder:
13 mdr.
Amning - trappe ud
Hej Helen
Tak for dine besvarelser og hjælp til udfordringer, det sætter vi pris på.
Vi vil gerne bede dig rådgive om ammestop.
Vores datter er meget, meget glad for sin amning, hun er nu 13 måneder (+) og udvikler sig og trives i bedst velgående.
Når moderen ikke er der er det normalt ikke et problem, altså i dagpleje eller med far, har hun ikke behovet. Om aftenen bliver behovet i særlig grad udtalt, men også når mor henter i dagpleje skal der straks leveres.
Hun er helt bevidst om det og tager selv for sig, hvis hun kan komme til det (fx. om natten, når hun er kommet i vores seng).
Situationen er nu den, at far er i gang med et uddannelsesforløb, så han kun kan være hjemme i weekenderne, hvorfor det lægger en stor del af udfordringen over på mor, da far ikke kan aflaste og tage opmærksomheden når det er påkrævet.
Vi vil forsøge at trappe ud stille og roligt (hun ammes morgen, efter dagpleje + en gang eller to, før sengetid og igen når hun kommer i vores seng om natten), men det er lettere sagt end gjort. Kan hun få lov, ja så vil hun hellere end gerne tage sig en hyggestund med mor på alle tider af døgnet, som i weekenderne, hvor mor jo er til rådighed hele dagen. Vi prøver bl.a. at aflede hende med sunde snacks, legetøj m.v., men det er selvsagt en ringe trøst for det hun gerne vil have.
Vi vil gerne være trappet helt ud af amningen og derefter forsøge at blive gravide igen, vi ved godt det ikke behøver være en forudsætning, men vi syntes det er en god anledning og ved at være tiden. Vi forestiller os, at skulle være helt færdige med amningen i uge 42 (efterårsferie for far). Kan vi undgå en kold tyrker, så vil det selvfølgelig være at foretrække.
Et god råd på vejen vil vi blive rigtig glade for.
Med venlig hilsen
Liva´s far & mor