Svar: Start hos dagplejer - 12 mdr.

4. august 2010

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære mor

Det er for mange børn rigtig svært at blive afleveret og det er helt naturligt at din datter reagerer.

Du skal prøve at sætte dig ind i hendes verden. Hun er stadig så lille at hun ikke ved, hvor du går hen, når du går. Hun kan ikke forstå en forklaring og hun kan ikke forholde sig til tid. Hun føler sig naturligt forladt og ladt alene, når du går fra hende - og det skal hun reagere på. Det er et sundhedstegn at hun reagerer :)

Hun skal samtidig forholde sig til en helt ny verden. I dagplejen er der nye børn, en anden voksen, nye rutiner, nye lugte, andre farver, legetøj, regler - alt er nyt og ukendt. Måske taler dagplejer også et andet sprog, end jeres datter er vant til at høre - bor I ikke i Sverige nu? Og hun er også så lille at hun ikke kan spørge, når hun er usikker. Hun kan kun følge med og forsøge at kapere denne store nye verden, alle disse indtryk. Det er en form for stresstilstand hun befinder sig i og det tager tid for hende at vende sig til det hele og finde ud af at alt er okay, det er ikke farligt, hun kan godt klare det :)

At hun er helt udmattet, når hun kommer hjem er kun naturligt og det er her super fint at du giver hende den tryghed og nærhed hun har behov for. Hun må gerne sove sammen med dig i jeres seng, det er helt okay. Nogle gange kan man næsten fornemme at hun vil ligge så tæt at hun ville kravle tilbage ind i dig, hvis hun kunne. Hendes behov for at mærke dig og føle sig tryg er rigtigt stort. Du skal gøre det, du føler virker - så er du altid på rette vej :)

Når du afleverer hende, så er det vigtigt at du signalerer at her er godt at være. Det er vigtigt at du afleverer hende i favnen på dagplejer, så du direkte og helt konkret får vist hende at "nu passer xx på dig, når jeg går" og at du har det rigtig godt med dette. Hvis hun mærker at du vægrer dig mod at aflevere hende, hvis du trækker tiden, hvis du virker utryg, ked af det, bekymret over situationen osv. så smitter det af på hende - så vil hun naturligt ikke være der, for hvis mor ikke er tryg, så må der være noget galt med stedet.

Det kan derfor være en god idé at gøre lidt kort proces og ikke trække tiden. Hvis du skal gå, så skal du gå og få signaleret at det er sådan det er ...

Annonce

... nu og at det er okay.

Dagplejer kan så vinke farvel i vinduet og berolige, betrygge, forklare at nu går du, og hun passer på hende og det er okay. Mor kommer igen. Og så skal hun sammen med din datter sætte sig hen til de andre børn og få hende aktiveret lidt i leg eller andet.

Alt efter hvad tidspunkt du afleverer på, så kan det også være en idé at sætte hende ved bordet. Det kan hjælpe hende til at sige farvel og komme videre med dagen, hvis hun f.eks. skal have lidt at spise sammen med de andre.

Du kan overveje om du skal prøve at aflevere hende tidligt, før de andre børn kommer, så hun prøver at være der lidt alene. Du kan også prøve at aflevere hende, når de andre er kommet, så hun kan blive afledt lidt af dem og de ting der sker når alle børn er samlet.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Og hvis det er svært at aflevere for dig og du begynder næsten at tude, så kan det være en god idé at lade far aflevere et par dage, fordi han sender nogle andre signaler og det kan godt gøre en forskel.

Det er okay at du her inden dagplejer holder ferie, forsøger at skabe en tillidsfuld situation ved at lade din datter være der kortvarigt og du kan være der sammen med hende. Men når hun efter ferien skal køres rigtigt ind, så er det faktisk vigtigt at hun får lov til at være der lidt tid, så hun begynder at forbinde det at være i dagpleje med at skulle spise der og sove der.

Netop fordi hun ikke kan klokken, så vil hun fornemme tid ud fra de ting der sker i løbet af dagen. Hun vil således stille og roligt lære at når hun har fået frokost, middagslur og er igang med sin eftermiddagsfrugt, så kommer mor. Hun vil mærke tidspunktet på de ting der sker i løbet af dagen og det er en god idé at give hende denne fornemmelse ret hurtigt. Hvis du i for lang en periode konsekvent henter hende efter 1-2 timer, så vil hun godt kunne risikere at sidde og spejde mod døren og vente på at du skal komme, fordi hun ikke lærer at hverdagen foregår der ...

Netop fordi dagplejers ferieperiode kommer ind midt i jeres datters indkøring er det fint at bruge tiden nu på at gøre hende tryg, men efterfølgende, vil det være godt at medtænke de andre ting også :)

Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med det hele.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge