Svar: Start hos dagplejer - 12 mdr.
4. august 2010
Alder:
12 mdr.
Kære mor
Det er for mange børn rigtig svært at blive afleveret og det er helt naturligt at din datter reagerer.
Du skal prøve at sætte dig ind i hendes verden. Hun er stadig så lille at hun ikke ved, hvor du går hen, når du går. Hun kan ikke forstå en forklaring og hun kan ikke forholde sig til tid. Hun føler sig naturligt forladt og ladt alene, når du går fra hende - og det skal hun reagere på. Det er et sundhedstegn at hun reagerer :)
Hun skal samtidig forholde sig til en helt ny verden. I dagplejen er der nye børn, en anden voksen, nye rutiner, nye lugte, andre farver, legetøj, regler - alt er nyt og ukendt. Måske taler dagplejer også et andet sprog, end jeres datter er vant til at høre - bor I ikke i Sverige nu? Og hun er også så lille at hun ikke kan spørge, når hun er usikker. Hun kan kun følge med og forsøge at kapere denne store nye verden, alle disse indtryk. Det er en form for stresstilstand hun befinder sig i og det tager tid for hende at vende sig til det hele og finde ud af at alt er okay, det er ikke farligt, hun kan godt klare det :)
At hun er helt udmattet, når hun kommer hjem er kun naturligt og det er her super fint at du giver hende den tryghed og nærhed hun har behov for. Hun må gerne sove sammen med dig i jeres seng, det er helt okay. Nogle gange kan man næsten fornemme at hun vil ligge så tæt at hun ville kravle tilbage ind i dig, hvis hun kunne. Hendes behov for at mærke dig og føle sig tryg er rigtigt stort. Du skal gøre det, du føler virker - så er du altid på rette vej :)
Når du afleverer hende, så er det vigtigt at du signalerer at her er godt at være. Det er vigtigt at du afleverer hende i favnen på dagplejer, så du direkte og helt konkret får vist hende at "nu passer xx på dig, når jeg går" og at du har det rigtig godt med dette. Hvis hun mærker at du vægrer dig mod at aflevere hende, hvis du trækker tiden, hvis du virker utryg, ked af det, bekymret over situationen osv. så smitter det af på hende - så vil hun naturligt ikke være der, for hvis mor ikke er tryg, så må der være noget galt med stedet.
Det kan derfor være en god idé at gøre lidt kort proces og ikke trække tiden. Hvis du skal gå, så skal du gå og få signaleret at det er sådan det er nu og at det er okay.
Dagplejer kan så vinke farvel i vinduet og berolige, betrygge, forklare at nu går du, og hun passer på hende og det er okay. Mor kommer igen. Og så skal hun sammen med din datter sætte sig hen til de andre børn og få hende aktiveret lidt i leg eller andet.
Alt efter hvad tidspunkt du afleverer på, så kan det også være en idé at sætte hende ved bordet. Det kan hjælpe hende til at sige farvel og komme videre med dagen, hvis hun f.eks. skal have lidt at spise sammen med de andre.
Du kan overveje om du skal prøve at aflevere hende tidligt, før de andre børn kommer, så hun prøver at være der lidt alene. Du kan også prøve at aflevere hende, når de andre er kommet, så hun kan blive afledt lidt af dem og de ting der sker når alle børn er samlet.
Og hvis det er svært at aflevere for dig og du begynder næsten at tude, så kan det være en god idé at lade far aflevere et par dage, fordi han sender nogle andre signaler og det kan godt gøre en forskel.
Det er okay at du her inden dagplejer holder ferie, forsøger at skabe en tillidsfuld situation ved at lade din datter være der kortvarigt og du kan være der sammen med hende. Men når hun efter ferien skal køres rigtigt ind, så er det faktisk vigtigt at hun får lov til at være der lidt tid, så hun begynder at forbinde det at være i dagpleje med at skulle spise der og sove der.
Netop fordi hun ikke kan klokken, så vil hun fornemme tid ud fra de ting der sker i løbet af dagen. Hun vil således stille og roligt lære at når hun har fået frokost, middagslur og er igang med sin eftermiddagsfrugt, så kommer mor. Hun vil mærke tidspunktet på de ting der sker i løbet af dagen og det er en god idé at give hende denne fornemmelse ret hurtigt. Hvis du i for lang en periode konsekvent henter hende efter 1-2 timer, så vil hun godt kunne risikere at sidde og spejde mod døren og vente på at du skal komme, fordi hun ikke lærer at hverdagen foregår der ...
Netop fordi dagplejers ferieperiode kommer ind midt i jeres datters indkøring er det fint at bruge tiden nu på at gøre hende tryg, men efterfølgende, vil det være godt at medtænke de andre ting også :)
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske