Svar: Søvn, flaske og transport

1. august 2010

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Dejligt at høre at jeres dreng er glad for mine rugbrødsstænger og dejligt at høre at I har købt min bog :)

For nogle børn er flasken super vigtig i forhold til at give barnet fysisk ro og kunne overgive sig til søvnen og det lyder til at være tilfældet hos jer.

Jeg får ikke indtryk af at jeres dreng er afhængig af flasken på en uheldig måde, der er ikke tale om at han vågner 1 gang i timen og ikke er i stand til at komme videre i sin søvn, uden at I kommer flasken i munden på ham og så længe han ikke er det, så ser jeg ingen problemer i at han får flasken og at I netop udnytter den ro den giver ham.

Det er korrekt at han nu bør få flaske 3 gange dagligt. Disse 3 flasker kan meget fint ligge inden middagslur, aften og sen aften og på den måde netop fungerer som I ønsker. Der burde ikke være nogen problemer i at vuggestue personalet skal give flaske inden middagsluren.

I 10-12 måneders alderen bør han trappes ned til 2 flasker dagligt og de kan så fint ligge inden middagslur og inden putning om aftenen, hvis det er sådan det fungerer bedst. Det er helt okay :)

Det vil være rigtig godt, hvis I nu kunne begynde at give ham mere rigtig mad, det vil sige mad med lidt mere bid i, mad som tager mere og mere udgangspunkt i jeres mad, voksen mad :)

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Morgen 7: Havregrød, vand eller mælk af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, evt. lidt yoghurt som nu, vand af kop.

Puttes i barnevogn efter lille gåtur ligesom nu

Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskellig smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som sildepostej, makrel, rognguf, tun. Suppleres derudover med kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, en kartoffelbåd eller lignende rester fra aftensmaden, får lidt kogte grøntsager som ærter, majs og gulerod. ½ hårdkogt æg, lidt rejer, muslinger eller lignende. Må også gerne stadig suppleres op med grøntsagsmos med kød eller fisk (det bør være mos og ikke grød), vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur som nu

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, en portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler eller lignende, vand af kop.

Aften 18: Familiemad, risretter, pastaretter, kød og fisk, grøntsager og sovs. Kan spise stort set det samme som I andre, hvis I spiser almindelige børnevenlige retter, det kan være retter som pasta med kødsovs, lasagne, frikadeller (kød eller fiskedeller), laks fra ovnen, rødspættefilet, boller i karry, ...

Annonce

... ris med sur-sød-sovs, farsbrød osv. Det er vigtigt at der er mad i stykker og moset mad - kartofler kan moses med sovs og frikadellen gives i stykker ... Vand eller mælk af kop.

Kan suppleres med en godnatgrød, hvis han ikke har spist særlig meget - den indgår som en del af putteritualet. Den kan måske have effekt hos jer, hvis I fremover vil skære ned på flaskerne og undvære drømmeflasken ...

Flaske og puttes ca kl. 20

Sen aften 23: Flaske og denne kan så med tiden udtrappes og til sidst evt. helt undværes - det er som sagt helt okay, at de to flasker ligger inden middagslur og om aftenen, hvis han trives bedst med det.

I kan også i en periode vælge at bibeholde de 3 flasker, så han får 100ml inden middagslur, 200ml at sove på og 100ml i sin drømme flaske kl. 23:00 - ialt de 400ml han har brug for, for at få sit jernbehov dækket.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

At han om formiddagen lige nu har brug for at blive trillet og at de i vuggestuen ikke kan gøre dette - ro på! Det er mit helt klare indtryk, at dette sjældent bliver et problem. Han vil være så træt og fyldt op med indtryk når han starter at han simpelthen vil falde omkuld og sove uden at blive trille. Pædagogerne vil have en helt anden måde at putte ham på, hele rutinen vil være en anden og det er ikke usædvanligt at jeg hører om børn der uden problemer lægger sig til at sove i institutionen, det er hjemme, det er svært :)

Med hensyn til transport, så tager han ikke skade af at sidde i nogle timer i en autostol. Det er jo ikke noget I gør flere gange om ugen, der er tale om et enkelt besøg hos noget familie.

Jeg vil foreslå jer, at I kører hjemmefra, når han naturligt skal sove, så han starter med at sove og I får nogle km lagt bag jer. Lad ham så sove, så længe han kan og når han så vågner op, så holder I en pause. Så må I ind på et cafeteria, hvor I kan spise noget mad, han kan kravle rundt på gulvet, blive skiftet osv. Så han der oplever lidt og bruger sig selv motorisk og så kører I videre igen derefter.

Sover han meget længe, så læg en hånd ind under hans numse en gang imellem, så I på den måde få hjulpet ham til lidt stillingsskift undervejs.

Mit råd er, at I afpasser jeres stop efter hans behov og ikke planlægger det på forhånd :) Det håber jeg kan lade sig gøre - hvordan motorvejscafeterier har åbent aften og nat, ved jeg faktisk ikke ... Og så er det meget fint at lægge autostolen ned, når han sover, så han ikke sidder for meget op.

Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor