Søvn, flaske og transport

1. august 2010

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Søvn, flaske og transport

Hej Helen

Tak for hjælpen i din tidligere besvarelse. Alt kører på skinner igen :-)

Nu er der i mellemtiden lige et par andre spørgsmål, som presser sig på.

Vores dreng er nu 9 måneder og kan både sidde sikkert, kravle omkring og rejse sig op. Han er stadigvæk en glad dreng med masser af energi, som han skal have brændt af.

Vores dagsplan ser således ud:

06-06:30 vågner og får grød, frugt + vand af kop
09-09:30 brød, frugt og nogle gange supplerer vi op med yoghurt + vand af kop
09:30-10:00 puttes i barnevogn og efter en lille gåtur, sover han ca 45 min til 1 time
11:30-12:00 brød med pålæg, samt enten mos eller grød + vand af kop
14:00 flaske og puttes i sin seng og sover 1-2 timer
16:00 yoghurt, frugt og vand af kop
18:00 mos samt lidt af vores mad eller lidt brød + vand af kop
20:00 flaske og puttes
23:00 drømmeflaske

Ind imellem måltiderne får han tilbudt vand, hvilket han elsker.
Vi giver ham også noget i hånden, som han kan gumle på og dine rugbrødsstænger er helt sikkert et hit :-)

Spørgsmål om mælk og søvn:
Jeg har læst din bog om søvn, hvilket har givet mig en god forståelse, men jeg synes ikke lige, jeg kan finde ud af at omsætte det i dette tilfælde... så derfor prøver jeg lige igennem brevkassen.

1) Vores dreng har aldrig kunnet finde fysisk ro og bare falde i søvn af sig selv. Vi har tidligere gået meget med ham og svøbt ham, hvilket virkede i 3-4 mdr's alderen.
Lige ...

Annonce

... nu er det forholdsvis nemt at få ham til at sove i barnevognen om formiddagen, hvis vi bare lige triller nogle minutter. Vi ville gerne, at vi bare kunne sætte ham ud, da de jo ikke kan trille ham, når han skal i vuggestue. Vi har prøvet flere gange men uden held. Nogle ideer?

2) Om eftermiddagen får han en flaske som altid gør, at han falder fysisk til ro og at vi derefter kan bære ham (vågen) over i sin seng, hvor han falder i søvn af sig selv eller efter et par sshhh. Aftenputningen foregår på samme måde, men her får han også læst et par bøger højt.

Her i 9-10 mdr's alderen er det jo passende med kun 3 flasker, men hvordan erstatter vi eftermiddagsflasken, som giver ham den fysiske ro, der skal til for han kan falde i søvn? Når vi putter ham virker han altid både fysisk og mental træt, men alligevel kan han ikke falde i søvn af sig selv.

Vi har prøvet at kigge i bøger om eftermiddagen eller give ham lidt massage, men hver gang hovedet rammer sengen græder han... først lidt klynkende og hvis vi ikke tager ham op, bliver det til gråd og skrig.

Spørgsmål vedr. transport
Vi har noget familie som bor en 6-7 timer væk med bil, som vi gerne snart vil besøge. Hvor længe kan vores dreng holde til at sidde i autostolen uden pause? Vi vil gerne kører om aftenen/natten, da han ikke er så glad for at køre i bil i længere tid. Autostolen er fra 9 mdr. og op og kan rykkes frem, så han ligger lidt ned.

På forhånd tak.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder