Svar: Hård mave og språg

24. juli 2010

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære S' mor

Det er vigtigt at du sørger for at holde S's mave igang. Hvis han har gentagende problemer med hård mave, så vil det naturligt påvirke hans appetit og også hans almene velbefindende. Han vil mangle overskud til at lege, bruge sig selv motorisk osv. hvis han lider af kronisk forstoppelse.

Så maven er vigtig at holde igang, i første omgang via kosten, sikre ham korrekt sammensætning af mad, sikre ham væske nok og også hjælpe ham med at blive mobiliseret, så han ikke bare ligger stille. Men hvis dette ikke er nok, så vil det være rigtig godt at give ham afføringsmiddel. Det kan være laktulose, hvor han kan få 1ml pr kg, han vejer, det vil sige at hvis han vejer f.eks. 8 kg, så kan han få 8ml. Dette bør fordeles over to doser, så han får 4 ml morgen og 4 ml aften. Mængden må så reguleres lidt op og ned efter behov.

Du kan også tale med lægen om, hvorvidt han kan have glæde af i stedet at få Movicol, men prøv i første omgang med laktulose og se hvordan det virker.

En anden mulighed er naturligvis at du øger hans indtag af mme, fordi du derved sikrer ham jern nok og så kan fjerne jerntilskuddet i stedet, hvis det er jerndråberne der giver ham problemer. Hvis han får mindst 400ml mme dagligt, så er han dækket ind med jern og han skal så have min. 400 ml til han bliver 1 år. Du bør stadig amme ham ved siden af og bør også give ham vand af kop og bruge mælk i hans mad, for at han får både væske og mælk nok. Men det er korrekt at 400ml vil dække behovet for jern. Her tæller vælling også med.

Nu ved jeg ikke hvad type jerntilskud du giver, men du kunne evt. forsøge med babyfer, som er et pulver der drysses på frugtmos. Det kan fremme optagelsen og nogle oplever at det hjælper ...

Med hensyn til sprog, så anbefales det at du som mor taler på dit modersmål til din dreng og at far bruger sit modersmål. Når man taler sit modersmål, så får man ...

Annonce

... naturligt andre følelser og flere nuancer med i sproget.

Når små børn lærer sprog så forholder de sig ofte ikke til hvorvidt det er det ene eller det andet sprog, de lærer nye ord og sammensætter så deres sprog med de ord de nu har. Det betyder at jeres drengs ordforråd naturligt vil bestå af både danske og norske ord, når han vokser op og du taler det ene og far det andet. Det betyder naturligt at han måske vil bruge norske ord, som man kun forstår, hvis man er nordmand, men du som taler begge sprog, vil naturligt forstå alt hvad han siger.

I takt med at han vokser op og bliver ældre, vil han naturligt selv begynde at skelne sprogene fra hinanden og vil således godt kunne finde ud af at henvende sig til dig eller den norske del af familien på norsk og til far og andre i Danmark, vil han tale dansk.

Man siger ofte at børns ordforråd er mindre, eller at børn lærer at tale senere, hvis de skal forholde sig til flere sprog. Det er faktisk ikke helt rigtigt. For faktisk er ordforrådet ligeså stort, det består bare af ord fra flere sprog.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

I kan naturligvis også vælge at lære ham dansk og beslutte at det er sproget som I taler hos jer. Det er jo også det sprog han vil høre i institution og i hverdagen, i TV, når I er ude at handle osv. Det vil falde ham helt naturligt at tale danske. Men hvis du gerne vil lære ham det norske og have at han skal kunne forstå dette, så synes jeg bestemt at du skal tale norsk til ham og så lærer han hen af vejen at skelne de to sprog.

Det er da en gave at vokse op og kunne begge dele fra man er ganske lille :) Og når han når skolealderen skal han såmen nok have lært at skelne og faktisk vil han jo have en stor fordel i forhold til sine klassekammerater, når børnene i 2. eller 3. klasse skal prøve at læse svenske og norske tekster ... :)

Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)

Rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder