Svar: Håndtering af sommervarmen
19. juli 2010
Alder:
3 mdr.
Kære Mina
Tak for dit brev, tillykke med din lille pige og velkommen til :)
Det har også været varmt i Danmark og det er rigtig svært at håndtere meget varme og små børn. Vi ved jo alle at små børn ikke må overophedes og ikke pakkes tæt og samtidig vil de fleste spædbørn have brug for at blive svøbt og holdt tæt, når de skal finde ro.
Aircondition kan være nødvendigt, når man bor sydpå. Man skal dog være opmærksom på at barnet ikke får træk. Børn dehydrerer hurtigere end voksne og har langt sværere ved at klare varmen end voksne, derfor er det godt at kunne nedkøle rummene indendøre.
At lukke vinduer, skoder, trække gardinerne for - så man på den måde holder solens stråler ude, vil være rigtig godt i løbet af dagen. I Danmark har vi tendens til at åbne alle døre og vinduer, så snart vejret er godt, men i forhold til at sørge for køligt indeklima, kan det være en bedre idé at holde lukket. Stadig skal der jo åbnes dagligt, så der kommer frisk luft ind, men gardinerne bør trækkes for, hvis man vil sikre sig at det ikke bliver for varmt indendøre. Man kan evt. nøjes med at gøre det i soverum :)
Det første egentlige symptom på dehydrering er normalt at fontanellen er indsunken og at urinen bliver koncentreret eller helt udebliver, altså at hun ikke tisser så meget som hun plejer. Hvis du oplever dette, er det derfor meget vigtigt at du giver din datter mælk. Andre symptomer på dehydrering kan være at hun bliver bleg, kold, får tørre slimhinder (tør mund), mangler elasticitet i huden, at hun tisser mindre og at hun virker fjern, mere træt eller sløv.
Normalt vil det være nok at amme sit barn og der er under danske forhold ikke grund til at tilbyde barnet ekstra væske, selv om det er en varm sommer. Mælken består, som du sikkert ved, af flere forskellige dele, hvoraf den første del af mælken er mere vandholdig og derfor slukker tørsten. Hvis det er meget varmt vil det derfor være naturligt at barnet mælder sig hyppigere og ind imellem sutter kortvarrigt, simpelthen for at slukke tørsten. Når man ammer skal man derfor lade barnet få mulighed for at slukke sin tørst og ikke bare tro at det drejer sig om 'hygge-sutning'.
Da du bor, hvor der er meget varmt, også om natten, kan det godt være nødvendigt at sikre din datter lidt ekstra væske i form af rent kogt vand. Du skal ikke blande noget i vandet, det skal bare være lidt rent kogt vand du giver hende, hvis hun virker til at have behov for ekstra væske og ikke øger sit behov hos dig. Det vil dog være rigtig godt, hvis du kunne lægge hende til brystet en gang imellem ekstra - uden at hun behøver sige til. Når hun sveder, så taber hun væske og derfor skal du hyppigt tilbyde hende amning. Også selvom hun ikke umiddelbart virker søgende, så vil det være rigtig fint, at du lægger hende til og ser om hun så ikke vælger at die et par minutter. Det vil netop give hende den vandholdige mælk og sikre hendes behov. Mælken er også bedre for hende end det kogte vand, der er jo ingen næring i vandet :)
Sveder hun meget, så tag tøjet af hende, sørg for at hun har let og luftigt bomuldstøj på og bliver hun klam skal det skiftes. Nogle gange vil det sandsynligvis være nok at have en bodystocking på og hun behøver ikke ekstra tøj ud over det. Andre gange har hun brug for en langærmet bluse og et par tynde lange bukser og et par små strømper. Det er bedre at give hende lidt let og luftigt tøj på og så lade hende sove med et dynebetræk over sig, end det er at lægge hende kun i en ble under en tykkere dyne eller tæppe.
Normalt behøver hun ikke at blive badet mere end et par gange om ugen, men når det er meget varmt, kan det være fint at give hende et bad dagligt. Det frisker og det 'afklistrer'.
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende :)
Fortsat god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske