Putning uden gråd?

19. juli 2010

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Putning uden gråd?

Hej Helen

Jeg skriver til dig vedr. putning af vores søn Rasmus. Rasmus er 8½ måned, men født 7 uger for tidligt, så hans korrigeret alder er ca. 7 måneder.

Jeg har lige læst din bog, men vælger alligevel at skrive til dig :)

Vi har om dagen en rigtig glad og super dejlig dreng, som udvikler sig som han skal. Men om aftenen opstår problemet. Rasmus begynder at græde så snart han bliver lagt i sin seng for at sove til natten.

Det har ikke altid været sådan, men han har heller ikke været den nemmeste at putte.

I og med at han er præmatur, har vi altid været meget opmærksomme på at han har haft rigtig meget behov for tæt kropskontakt med os, og han er ofte, da han var mindre, faldet i søvn i vores arm.

I perioder, af hans stadige korte liv, har vi kunne ligge ham i seng, synge en sang for ham, og så har han lagt sig til at sove efter noget tid. Andre gange har han lige skulle op til os og falde til ro (ikke sove), og så har vi kunnet ligge ham ned i sengen igen, og andre gange har han grædt som nu og faldet i søvn hos os på armen, men for ca. 3 uger siden ændrede det sig.

Vi har siden han var 3 måneder gammel lagt ham til natten ved 18-20 tiden inde i vores soveværelse, og siden han var 6 måneder på han eget værelse, og det har altid fungeret rigtig godt når han først er faldet i søvn.

Nu begynder han som sagt at græde, så snart han bliver lagt i sengen, og nogen gange allerede når vi går ind på hans værelse. Han virker til at være vildt hysterisk, da han ikke græder med tåre, hvilket han plejer, hvis han er rigtig ked af det.
Han falder ikke i søvn med mindre at vi tager ham op i armene, og går rundt med ham, nogen gange i op til 15 min. før han overgiver sig.

Vi har tidligere prøvet teknikken se-til-metoden, som du kalder metoden, men vi duer ikke til at lade vores lille dreng ligge ...

Annonce

... og græde. Vi har prøvet hvor han har grædt i 20 min., og det er slet ikke til at hol-de ud, og vi tænker at der må være en anden mulighed.

Vi har også prøvet at blive inde hos ham, uden at forlade værelset, men heller ikke det hjælper.

Når vi putter ham om aftenen er han åbenlys træt - Han gnider sig i øjnene, gaber, og har meget røde øjne. Vi har også prøvet at putte ham hele og halve timer før, men der er ingen forskel.

Han er en meget fysisk dreng og har altid brugt sin krop meget. Han sidder ikke helt selv endnu, men møver sig rigtig meget rundt i hele huset. Han ligger også på knæ og vipper frem og tilbage.

En typisk dag for os kan se sådan ud pt.:

Kl. 7-8: Står op og spiser morgenmad (1 hel portion havregrød med frugtmos)

Kl. 9-10: Formiddagslur i ca. 2 timer i barnevogn (Han har altid taget den lange lur om formiddagen)

Kl. 11.30-12.00: Frokost (øllebrød med frugtmos og rugbrødsmadder med leverpostej)

Kl. 13.00: En lille lur på 30-60 min. i barnevogn

Kl. 14.00: Mellemmåltid (Frugtmos)

Kl. 14.30: En lille lur på 30-60 min. i barnevogn

Kl. 15.00-15.30: Flaske MME

Kl. 16.30: Mellemmåltid (Frugtmos)

(Nogen gange også en lille lur her på max 30-45 min. i barnevogn)

Kl. 18.00: Aftensmad (Grøntsager)

Hygge i sofaen.

Kl. 19.00-20.00: Flaske MEE og puttes til natten

Kl. 04-05: Ammes

Han vågner ikke ret meget i løbet af natten, måske 1 eller 2 gange, og oftest aldrig før han skal ammes.
Så når han først er faldet i søvn, så sover han rigtig fint.

Hvad kan vi gøre? Vi har jo en super glad dreng i løbet af dagen, men hvad sker der om aftenen? Hvorfor bliver han så ked af det?

Håber at du kan hjælpe os med nogle gode råd, om hvad vi kan gøre for vores dejlige dreng, så putningen til natten, kan blive hyggelig for både ham og os.

Mange hilsner fra Rasmus' mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.