Svar: Baby og hund
15. juli 2010
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder til at være en gammel, rolig og sød hund I har, som har affundet sig fint med at der er kommet en baby ind i huset, selvom dens plads i hierarkiet har flyttet sig og en del rutiner sikkert er lavet om ...
Din dreng har brug for at ligge på gulvet, han skal kunne trille omkring, dreje om sin egen akse og øve sig i at krybe - en kravlegård eller tremmesengen er fin, hvis du lige skal på toilet, ud med affaldsposen og du vil være sikker på at han ikke kan trille nogen steder eller komme til skade, imens du er væk, men ellers er det bedst for ham at være på gulvet på et tæppe.
Du skal naturligvis sørge for at gulvet så vidt muligt vaskes og støvsuges, at der luftes ud. Hunden skal redes, så den ikke taber mange hår osv. Det vil også være rigtig godt, at han har sit eget aktivitetstæppe, som han ligger på - et tæppe der er hans og som han som udgangspunkt er den eneste der ligger på :)
Men du kan jo ikke sterilisere jeres hjem og undersøgelser viser faktisk at børn har mindre risiko for at udvikle allergi, astma og høfeber, hvis der er en hund i hjemmet i barnets første leveår ... Det påstås, at hvis man lever for rent, så opbygges barnets immunforsvar ikke på samme måde, som hvis man lever lidt 'beskidt' og en hund i hjemmet og de hundhår, der nu vil følge med, vil tilsyneladende godt kunne styrke børns immunforsvar ...
Så det er vel en balance mellem at sørge for en god hygiejne, et rent indeklima osv. og samtidig også lade barnet få lidt støv, lidt hundehår eller andet på sig ... :)
Det tager normalt 2 år at opbygge immunforsvaret og til dette hører også alderen med at grave i sand, sutte på en regnorm, smage på rustent stål - ligesom barnet naturligt vil blive udsat for en masse virus, forkølelser, infektioner osv. Alt sammen noget der på sigt vil styrke immunforsvaret.
Hans sutteflasker kan vaskes op i hånden eller i maskinen, men bør bagefter skoldes, så evt. overskydende sæbe kommer af. De behøver dog ikke blive kogt. Sutter bør vaskes som det står beskrevet fra producentens side, alt efter type og model, kan der være lidt forskellige retningslinier nogle sutter bør f.eks. gnides ind i salt ...
Skeer til d-dråber, koppen eller glasset han skal drikke af osv. behøver du ikke umiddelbart skolde. Her kan du fint bruge det samme som I andre. Altså service der er vasket helt almindeligt op - det gælder også skåle, tallerkener osv. som du skal bruge til ham, når han begynder med skemad.
Hans plastiklegetøj vaskes efter behov. Det kan her ofte være en god metode at komme det i et pudebetræk eller i en vaskepose og så vaske det i vaskemaskinen ... Sådan gør man ofte i institutionerne :)
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, rigtig meget held og lykke med ham :)
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske