Svar: Baby og hund

15. juli 2010

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Tak for dit brev og velkommen til :)

Det lyder til at være en gammel, rolig og sød hund I har, som har affundet sig fint med at der er kommet en baby ind i huset, selvom dens plads i hierarkiet har flyttet sig og en del rutiner sikkert er lavet om ...

Din dreng har brug for at ligge på gulvet, han skal kunne trille omkring, dreje om sin egen akse og øve sig i at krybe - en kravlegård eller tremmesengen er fin, hvis du lige skal på toilet, ud med affaldsposen og du vil være sikker på at han ikke kan trille nogen steder eller komme til skade, imens du er væk, men ellers er det bedst for ham at være på gulvet på et tæppe.

Du skal naturligvis sørge for at gulvet så vidt muligt vaskes og støvsuges, at der luftes ud. Hunden skal redes, så den ikke taber mange hår osv. Det vil også være rigtig godt, at han har sit eget aktivitetstæppe, som han ligger på - et tæppe der er hans og som han som udgangspunkt er den eneste der ligger på :)

Men du kan jo ikke sterilisere jeres hjem og undersøgelser viser faktisk at børn har mindre risiko for at udvikle allergi, astma og høfeber, hvis der er en hund i hjemmet i barnets første leveår ... Det påstås, at hvis man lever for rent, så opbygges barnets immunforsvar ikke på samme måde, som hvis man lever lidt 'beskidt' og en hund i hjemmet og de hundhår, der nu vil følge med, vil tilsyneladende godt kunne styrke børns immunforsvar ...

Annonce

... ...

Så det er vel en balance mellem at sørge for en god hygiejne, et rent indeklima osv. og samtidig også lade barnet få lidt støv, lidt hundehår eller andet på sig ... :)

Det tager normalt 2 år at opbygge immunforsvaret og til dette hører også alderen med at grave i sand, sutte på en regnorm, smage på rustent stål - ligesom barnet naturligt vil blive udsat for en masse virus, forkølelser, infektioner osv. Alt sammen noget der på sigt vil styrke immunforsvaret.

Hans sutteflasker kan vaskes op i hånden eller i maskinen, men bør bagefter skoldes, så evt. overskydende sæbe kommer af. De behøver dog ikke blive kogt. Sutter bør vaskes som det står beskrevet fra producentens side, alt efter type og model, kan der være lidt forskellige retningslinier nogle sutter bør f.eks. gnides ind i salt ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Skeer til d-dråber, koppen eller glasset han skal drikke af osv. behøver du ikke umiddelbart skolde. Her kan du fint bruge det samme som I andre. Altså service der er vasket helt almindeligt op - det gælder også skåle, tallerkener osv. som du skal bruge til ham, når han begynder med skemad.

Hans plastiklegetøj vaskes efter behov. Det kan her ofte være en god metode at komme det i et pudebetræk eller i en vaskepose og så vaske det i vaskemaskinen ... Sådan gør man ofte i institutionerne :)

Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, rigtig meget held og lykke med ham :)

Rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor