Svar: Kan min stress skade mine børn?
13. juli 2010
Alder:
18 mdr.
Kære Stressede
Der er ingen tvivl om at du er stresset og det er ofte svært at sige, hvad der skyldes hvad, når man taler om stress. Ofte er det en masse ting, der tilsammen bliver for meget og lige nu er der simpelthen for mange ting i din hverdag, som du skal overskue og finde ud af - og det er for meget.
Du bør fra nu af, og et godt stykke tid fremover, passe rigtig godt på dig selv. Du skal prøve at lægge mærke til, hvad der giver dig energi og gør at du får det bedre og hvad der dræner dig for energi, hvad der gør, at du får det værre. Og så er I nødt til at finde en løsning, hvor du så vidt muligt ikke udsættes for ting, der dræner dig for energi.
Det er sandsynligvis ganske rigtigt, som din læge har sagt, at det bedste ville være, hvis du kunne gå hjemme i en længere periode og hellige dig børn, familie og hjem. Det ville give dig et andet overskud, du ville ikke skulle tænke på arbejde, på opgaver der skulle løses der, den dårlige samvittighed over at have barn syg ville blive mindre osv. Det lyder som om at I er nødt til at finde ud af, hvordan I kan ændre jeres tilværelse, måske sætte jeres forbrug ned - så en anden hverdag kan lykkes ... Jeg ved ikke hvordan I bor, hvor dyrt det er osv. Måske er det helt umuligt, at du får orlov, går ned i tid eller stopper med at arbejde - men måske er det ikke.
Hvis du er i en fagforening, så kunne du prøve at ringe og tale med dem om, hvordan du skal forholde dig - også i forhold til en evt. sygemelding, for det lyder jo som om at en sygemelding bliver nødvendig, hvis ikke du gør noget snart ...
Stress gør dig syg - både fysisk og psykisk og det er ikke godt for dig! Men det er heller ikke godt for dine børn eller for din mand for den sags skyld. Der er ingen tvivl om at dit overskud eller mangel på samme, påvirker hele familien - også børnene.
Vi bliver alle stressede en gang imellem, det gør vi når vi har travlt på jobbet, har børn der skal hentes, indkøb der skal gøres, tøj der skal vaskes, mad der skal laves, rengøring osv. Alle disse ting i hverdagen gør os stressede og det er og kan være helt okay - men når det kammer over til at man næsten "mister sig selv" og glemmer så meget, at det kan være farligt for børnene - at du f.eks. glemmer at spænde dem fast i autostolen eller som du selv nævner, risikerer at glemme dem i bilen ... ja så er man for stresset og er nødt til at slå bremserne i - gerne inden man når så langt ud!
Stress kommer, når vi udsættes for krav og forventninger - uanset om det er os selv eller andre der stiller krav. Hvis man har store forventninger til sig selv, har store ambitioner eller er meget perfektionistisk, så kan det give stress. Simpelthen fordi man får følelsen af at det man gør, aldrig er godt nok ... En følelse du tydeligt bærer ... :)
Stress kan også komme, når man føler at man mangler kontrol over en situation, eller ikke kan forudsige, hvad der vil ske.
Stress kan komme i forbindelse med store skift i livet, i forbindelse med at man får nyt arbejde, bliver skilt, skal flytte eller andet.
Man mener også at stress kan komme af manglende social støtte, manglende mening med det arbejde man har, eller at man ikke får belønning for den indsats man gør ... i tankevækkende ..:)
Dine børn vil naturligt blive påvirket af din stress og manglende overskud og i værste fald af, at du glemme vigtige ting, som autostolen osv. På den ene eller anden måde, så vil det påvirke dem, hvordan du har det.
Det er sådan, at hvis forældre har det godt, så har børnene det også godt. Hvis forældre er stressede, så bliver barnet også stresset. Stress smitter, ikke kun fra chef til medarbejder, fra medarbejder til medarbejder, fra voksen til voksen, men bestemt også fra voksen til barn. Børn bliver stressede hvis forældrene er stressede.
Så for din egen skyld og dine børns skyld og din mand skyld, - for jeres alles skyld, så skal du have hjælp og I er nødt til at finde en løsning nu :)
Pas rigtig godt på hinanden alle fire og stort knus fra mig til dig :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske