Svar: Ansvar

24. juni 2010

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder som en rigtig god idé at opsøge noget støtte, både for din egen skyld, men også for jeres børns skyld - ja egentlig for alle parters skyld ...

Det er rigtig godt at din mand er velmedicineret og umiddelbart har det godt. Men når man er psykisk syg, så vil det altid påvirke familien og det vil altid påvirke børnene. Ofte er der en tendens til at børn ikke skal involveres i forældres psykiske sygdom, at man er bange for at det vil give børnene unødige bekymringer og vanskeligheder, som de ikke behøver tage sig af ... derfor går man ofte lidt som 'katten om den varme grød', hvor børnene ikke rigtig ved, hvorfor tingene er som de er, men hvor de tydeligt mærker at tingene ikke er som de måske burde være.

Jo ældre børnene bliver, jo mere bevidste bliver de også omkring hvordan forældrene er i forhold til andre forældre. Faktisk er mange børn involverede i deres mors eller fars tilstand og de er ofte meget isolerede med deres tanker og følelser - de reagerer naturligt på uro, manglende harmoni i familien, manglende overskud osv. De mindste børn kan ikke sætte ord på, men vil naturligt reagere fysisk med at slå, sparke og være meget voldsomme i deres reaktioner. De ældre børn kan også reagere fysisk, men vil også kunne reagere med at svare igen, have et grimt sprog og lignende.

Du fortæller at du ofte føler dig ene-ansvarlig for børnene og det er du sandsynligvis også ... Du har brug for støtte, du har brug for nogen at tale med, nogen som både forstår dig og kender din situation, men også nogen som kan vejlede dig i forhold til, hvordan du skal reagerer på dine børn og hvordan du i det hele taget holder sig selv stærk.

Når man er gift med en psykisk syg person, så skal man ofte lige lodde stemningen, når man kommer hjem, man overvejer ofte, hvad man siger, hvordan man siger tingene, for at de ikke bliver misforstået. Der er perioder, hvor man føler at man står med alt og hvor man føler sig alene. Ens partner går ind i en glasklokke, ...

Annonce

... er træt og uoplagt og ikke er til at få et svar fra.

Du føler dig naturligt drænet for energi - præcis som du også siger, uden at du vil det "det ligger sådan i luften, nærmest som at han suger energien ud af mig" og det er fordi at når din mands verden vælter (nogle gange over små ting), så er det dig der skal være den stærke, det er dig der skal tage dig af alt - børn, hus, indkøb, tøjvask, madlavning osv. osv. samtidig med at du jo også skal tage dig af dig selv. Det kan ikke undgås at det påvirker hele familien og at I forældres manglende overskud også påvirker jeres børn.

Hvor meget og hvordan jeres børn påvirkes, afhænger naturligvis af hvordan din mands sygdom ytrer sig, hvordan han reelt har det og kan indgå i opdragelsen af børnene, hvorvidt han erkender sin sygdom, hvordan jeres netværk er, dine ressourcer - mulighed for støtte osv.

Børnenes alder spiller også ind, de vil naturligt reagere forskelligt alt efter om de er 3 eller 6 år - men der er ingen tvivl om at de begge bliver påvirket og vil kunne reagere meget voldsomt. Og det er også vigtigt at børnene hjælpes og guides bedst muligt, så de støttes, hvor de har brug for det.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

I første omgang synes jeg at du skal prøve at tale med din læge. Hvis du har et godt forhold til din læge, kan løbende samtaler hos ham/hende være rigtig rart. Lægen kan også henvise videre til en psykolog, hvilket måske ville være rart for dig at tale med. Det kan også være at hvis din mand er tilknyttet en psykiater som medicinerer ham, at du kan få lov til at få et par samtaler med vedkommende, netop som ægtefælle.

Og så synes jeg du skal prøve at kontakte kommunens PPR afdeling (pædagogisk psykologisk rådgivning) og der tale med en familievejleder. Det vil sige en person som kan komme på besøg i jeres hjem, tale med både dig, din mand og jeres børn og give jer gode råd til, hvordan I får hverdagen til at fungere bedst muligt.

Håber du kan bruge dette fortsat held og lykke :)

Rigtig god sommer til jer alle fire, sommerknus herfra!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København