Brev:
Ansvar
24. juni 2010
Alder:
3 år
Ansvar
Kære Helen
Jeg er en mor der tænker dybt og vurderer meget, og kan se nogle ting hos mine børns adfærd som bekymrer mig en del. Jeg ved godt ansvaret er mit og at jeg som mor er deres rollemodel, - det er bare sådan at jeg ofte føler mig magtesløs i de situationer.
Min søn på 6 år og min datter på 3 år har begge nogle stærke reaktioner hvis der er noget de ikke vil være med til. De protesterer over at skulle i seng, over at skulle have tøj på, og lignende ting. Eller små meget ligegyldige ting. Som der ikke er nogen diskussion om. Det er langt hen ad vejen naturligt at protestere, men jeg synes det tager overhånd og at de ofte overreagerer.
De kan begge finde på at slå os i ansigtet eller i maven i vrede og det har jeg meget svært ved at tackle fornuftigt.
Nok mest fordi jeg bliver enormt ked af det og vred på dem og tænker f.eks. de er nogle møgunger...
Så det ender med at jeg protesterer naturligt og så lader det ligge. Vi får ikke talt om det fordi det orker jeg ikke, for så føler jeg ikke vi kan lave andet. Altså jeg tænker det er så fremtrædende at jeg må fokusere på noget andet.
Nu vil du sikkert tænke om der er nogle belastninger i deres liv, der får dem til at reagere sådan. Og ja, det kan man sige: deres far er psykisk syg (bipolar) og det er ikke fordi han ikke kan tage sig af dem, da han er velmedicineret, men jeg føler meget det tager energien og opmærksomheden for min del, idet jeg ofte oplever ham som et barn, der skal have opmærksomhed. Uden han siger det, men det ligger sådan i luften, nærmest som at han suger energien ud af mig uden jeg vil det.
Jeg føler ofte at jeg i sidste ende er ene-ansvarlig for børnene og det er nok det, der er mit største problem. Så måske skal jeg opsøge noget mere støtte?
Hilsen