Ansvar

24. juni 2010

Kategori:
Alder:
3 år

Ansvar

Kære Helen

Jeg er en mor der tænker dybt og vurderer meget, og kan se nogle ting hos mine børns adfærd som bekymrer mig en del. Jeg ved godt ansvaret er mit og at jeg som mor er deres rollemodel, - det er bare sådan at jeg ofte føler mig magtesløs i de situationer.

Min søn på 6 år og min datter på 3 år har begge nogle stærke reaktioner hvis der er noget de ikke vil være med til. De protesterer over at skulle i seng, over at skulle have tøj på, og lignende ting. Eller små meget ligegyldige ting. Som der ikke er nogen diskussion om. Det er langt hen ad vejen naturligt at protestere, men jeg synes det tager overhånd og at de ofte overreagerer.

De kan begge finde på at slå os i ansigtet eller i maven i vrede og det har jeg meget svært ved at tackle fornuftigt.
Nok mest fordi jeg bliver enormt ked af det og vred på dem og tænker f.eks. de er nogle møgunger...

Så ...

Annonce

... det ender med at jeg protesterer naturligt og så lader det ligge. Vi får ikke talt om det fordi det orker jeg ikke, for så føler jeg ikke vi kan lave andet. Altså jeg tænker det er så fremtrædende at jeg må fokusere på noget andet.

Nu vil du sikkert tænke om der er nogle belastninger i deres liv, der får dem til at reagere sådan. Og ja, det kan man sige: deres far er psykisk syg (bipolar) og det er ikke fordi han ikke kan tage sig af dem, da han er velmedicineret, men jeg føler meget det tager energien og opmærksomheden for min del, idet jeg ofte oplever ham som et barn, der skal have opmærksomhed. Uden han siger det, men det ligger sådan i luften, nærmest som at han suger energien ud af mig uden jeg vil det.

Jeg føler ofte at jeg i sidste ende er ene-ansvarlig for børnene og det er nok det, der er mit største problem. Så måske skal jeg opsøge noget mere støtte?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder