Svar: Børnepasning

22. juni 2010

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære mor

Dagpleje kan naturligt være mere følsomt end vuggestue, forstået på den måde at når dagplejer er syg, så bliver barnet sendt i gæstedagpleje. Normalt vil man dog have en fast gæstedagplejer tilknyttet, altså et fast sted, som barnet så bliver afleveret, så barnet kun skal forholde sig til to hjem. Derudover vil barn og gæstedagplejer kende hinanden fra den fælles legestue, som alle dagplejere mødes i hver uge.

Der er opsyn med dagplejer, ligesåvel som der er opsyn med andre pasningsordninger. Kommunen har pligt til at føre tilsyn med alle dagtilbud i kommunen.

Dagpleje er normalt et tilbud til børn i alderen 0-2 år og hver dagplejer har som udgangspunkt tilknyttet 4 børn. Det vil sige at der nogle gange er 5 børn, hvis der er et 'gæstebarn' på besøg, ligesom der også kan være dagplejer som kun har 3 børn tilknyttet, fordi det ene barn f.eks. 'tæller for to børn' - børn med særlige behov kan godt tælle for to, netop for at der er tid nok til det enkelte barn.

Hver enkelt dagplejer har tilknyttet en fast dagplejepædagog, som deltager i kontaktmøder med dagplejer og forældre i forbindelse med opstart af nye børn og eventuelt senere i forløbet. Dagplejepædagogen fungerer også som sparringspartner for dagplejer i det daglige arbejde med børnene. Det vil sige at hvis dagplejer eller I forældre oplever et problem omkring jeres barn, så kan I altid kontakte dagplejepædagogen, som vil gå ind omkring et samarbejde, hjælpe, vejlede osv.

Dagplejepædagogen fører normalt også tilsyn hos den enkelte dagplejer og også i legestuerne. Det er forskelligt fra kommune til kommune, hvor mange tilsynsbesøg der laves, men det kan f.eks. være sådan at dagplejer hat 2 tilsynsbesøg i hjemmet om året og 5 tilsynsbesøg i legestuen. Og så kan dagplejepædagogen jo så tilkaldes ved behov.

Man kan jo som tingene er i dag ofte ikke ...

Annonce

... vælge institution. Man kan ønske, hvor man gerne vil have sit barn hen, men frit valg har man ikke ... I føler jer naturligt mest trygge ved vuggestue og det er jo helt reelt. Man hører også mange historier om dårlige dagpleje forløb og desværre er det jo ofte netop de dårlige historier man hører - for der findes også mange super dygtige og kompetente dagplejere, som virkelig brænder for at passe børn. Det er også nødvendigt at de gør det - de fleste arbejder 48 timer om ugen ... :)

Ud over de kommunale tilbud om vuggestue eller dagpleje kan man også lade sit barn passe i:

- Private institutioner
- Privat børnepasning
- Vælge selv at passe sit barn
- Puljeordning
- Private legestuer

I jeres kommune er der faktisk flere muligheder. Jeg kan på kommunens hjemmeside finde 2 private institutioner, hvor den ene tager imod vuggestuebørn.

I har også mulighed for at passe egne børn, ansætte en privatbørnepasser eller søge privat børnepasning. Du skriver at I ikke har mulighed for at få ham passet privat - men måske tænker du på at skulle ansætte en person ... så en privat institution var måske en mulighed for jer.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Og der er også 2 puljeinstitutioner, hvor den ene tager imod børnene fra de er 1 år, den anden fra barnet er 0 år.

Du kan derfor gå ind på kommunens hjemmeside og søge på 'børnepasning', så ser du hvad muligheder I har hvor I bor og så kan I måske ud fra dette vurdere, hvad der vil være bedst for jer og jeres dreng.

I er nødt til at besøge de forskellige steder, for at danne jer et indtryk af hvad muligheder der er. Ring til de forskellige steder og hør om I må komme forbi og hvad tid på dagen der passer bedst. Besøg også dagplejen, så I får indtryk af hvad hun er for en - dagpleje handler jo også meget om kemi :)

Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)

Rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder