Svar: Krop efter fødslen og indeklima

22. juni 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Nybagte mor

Tillykke med din lille dreng :)

Det lyder som en hård fødsel med en del eftervirkninger. Det er dog stadig kun kort tid siden du har født, så hele dit underliv skal også have tid til at finde sig på plads igen ...

Når man presser for at få sit barn ud, kan det øgede tryk få venerne ved endetarmsåbningen til at svulme op, og der opstår hæmorider. Nogle kvinder får dem faktisk allerede under graviditeten, men mange får dem i forbindelse med fødslen. Hæmorider sidder som små knolde lige uden for endetarmsåbningen, og de kan gøre meget ondt.

Gode råd ved hæmorider:

- Skubbe på plads. Når hæmoriden sidder uden for endetarmen, kan den ikke tømme sig selv for blod. Forsøg derfor med en finger at skubbe hæmoriden tilbage i endetarmen og knib sammen for at holde den dér. Når hæmoriden sidder indvendig i tarmen, vil den stille og roligt tømme sig selv for blod, klappe sammen, og smerterne vil holde op

- Isbind. Et isbind er et hygiejnebind, som du gør fugtigt med vand, kommer i en frysepose og lægger i fryseren. At sidde med et isbind kan tage noget af hævelsen, og når hævelsen er mindre, er det lettere for dig at skubbe hæmoriden på plads

- Kold bruser. Det kan hjælpe dig at skylle dig med koldt vand fra bruseren: Hold brusehovedet direkte mod endetarmen. Det renser og hjælper hæmoriden til at trække sig sammen

- Hygiejne. Det er vigtigt, at du sørger for at vaske dig dagligt og holde dig godt ren. Vask dig 1-2 gange dagligt med en mild, uparfumeret sæbe beregnet til intimvask. Det er vigtigt, for at der ikke går infektion i eventuelle smårifter

- Toiletpapir. Brug blødt toiletpapir. Genbrugspapir og det meget billige toiletpapir er ofte hårdt og vil irritere din hud

- Mad og drikke. Sørg for at spise en sund og varieret kost med mange fibre – groft brød og grove, grønne grøntsager – så undgår du hård mave, hvilket kan forværre hæmorider. Spis evt. havregrød eller lignende til morgenmad i en periode. Drik 1½-2
liter væske om dagen. Drik vand og begræns indtaget af te, kaffe og andre drikke. Hold også igen med mælk

- Bevæg dig. Når du har problemer med hæmorider, så forsøg at sidde mindst muligt ned og prøv i stedet at stå, gå og ligge

- Salve. Man kan i håndkøb på apoteket købe salver, som det måske vil hjælpe dig at smøre på. Men hvis du er meget plaget af hæmorider, er det vigtigt, at du får den rigtige behandling. Du kan hos lægen få recept på noget salve, som du kan smøre på

- Læge. Hvis du er meget plaget af hæmorider, og ingen af disse råd hjælper dig, så bør du tale med lægen om det. Efter en fødsel synes de fleste kvinder, at det er ubehageligt
at skulle undersøges forneden, uanset om det er skeden eller endetarmen, der skal undersøges, men husk, at for lægen er det helt naturligt og en del af det daglige arbejde

Dette er fra min bog "Du bliver en skøn mor".

Med hensyn til hævelse i hele mellemkødet, omkring urinrør og klitoris, så er dette helt normalt og det ...

Annonce

... er sandsynligvis på grund af hævelsen, at du føler at klitoris har anden størrelse. Sidder du på en badering eller ligende? Det gjorde man tit førhen, så måske har nogen givet dig det råd. Pas dog på med det ... ofte vil det gøre at blodet løber mere til mellemgulvet og hævelsen bliver værre, så faktisk er det bedre at sidde på et fladt, lige og lidt hård underlag og ikke på en ring ...

Det er normalt at have en blødning efter fødslen. Nogle kvinder bløder i uger, andre kun i få dage. Lige efter fødslen er blødningen kraftig og blodrød, men i takt med at barnet dier hos dig, og din livmoder trækker sig sammen, bliver blødningen mindre, mere brunlig, grumset og lysere rød for til sidst at blive mere vandig som klart udflåd.

Blødningen vil normalt stoppe inden for ca. 6 uger. Hos nogle kan der komme en frisk, menstruationslignende blødning igen, hvorefter den fortager sig helt. Alle kvinder tilbydes
en gynækologisk undersøgelse hos deres læge 8-9 uger efter fødslen, og her forventes blødningen at være stoppet helt. Her forventes det også at dit underliv fungerer normalt.

Med hensyn til din dreng og indeklima, så kan jeg naturligvis ikke udelukke at han søger brystet ekstra om natten fordi han har det varmt og luften er mere tør på første sal. Et åbent vindue, lidt mindre tøj kunne måske gøre, at han sov anerledes - det kan I forsøge i første omgang.

Men derudover tænker jeg også at han jo stadig er så lille og ny at han skal lære at der er forskel på nat og dag. Så det er vigtigt at du sørger for at give ham masser af mælk dagen igennem, få ham tanket godt op der, pludrer lidt med ham osv. om dagen - og om natten skal der så være mere ro, ikke for meget snak og ikke for meget aktivitet.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Når han søger brystet ekstra om natten kan det også være fordi han søger at øge din mælkemængde lidt ekstra. Om natten producerer du nemlig mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin, som påvirker mælkedannelsen. Når børn spiser hyppigt om natten kan det altså være et naturligt tegn på at de øger mælkemængden lidt ...

Jeg synes du skal prøve at se tiden lidt an og ikke lave om i hele huset, før I har vænnet jer lidt til at være forældre og har en idé om, hvordan det hele fungerer bedst :)

Han skal ikke have vand, men die ved brystet - din mælk består af flere dele og den første del af mælken er vandholdig og slukker tørsten. Så han får tørstslukkende mælk hos dig, hvis han er tørstig.

Det tager tid at etablere en amning, det tager tid inden mælken har tilpasset sig din drengs behov - for mange tager det ca. 3 uger, så ro på. Og så går der ofte et par uger, hvor det går meget godt og så vil du sandsynligvis opleve at han pludselig bliver urolig, grædende, vil die mere, dier kortvarigt eller virker som om at han hænger i brystet hele tiden - og så er det fordi han igen er igang med at øge din mælkemængde. Bare så du er forberedt lidt på det :)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder