Krop efter fødslen og indeklima

22. juni 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Krop efter fødslen og indeklima

Hej Helen,

Tusind tak for dine altid hurtige svar, især det sidste direkte til min mail. Kan fortælle at alt er gået godt og jeg har født en dejlig søn den 6. juni (10 dage før termin).

Jeg har nogle spørgsmål:

Jeg havde en meget hård fødsel, hvor han sad fast, så jeg havde en presseperiode på over to timer, hvilket var sindssygt hårdt. I den forbindelse blev jeg syet lidt i mellemkødet og i skeden. Det første døgn måtte jeg bæres rundt og har siden været dårligt gående men dog med bedring. En hård start på moderskabet. Jeg har også været så heldig at fødslen har givet mig hæmorider.

Jeg har fra dag 2 lavet mindst 100 knibeøvelser om dagen, da jeg er meget opsat på at komme i form igen, men synes det går meget langsomt fremad. Har stadig ingen kontakt til urinrør. Har fået creme til hæmoriderne af lægen, men kan nu ikke se frem skridt endnu efter 6 dage - er det normalt? Går de helt væk på et tidspunkt? Mht underlivet føles det tit som om det hele er ved at falde ud og tror det er meget hævet for har smerter i hele området, især ved urinrøret og klitoris, som for øvrigt ser ud tli at være blevet en tredjedel af sin oprindelige størrelse - er det normalt? Ved det er svært at svare på, men hvornår begynder man at føle sig normal igen? Prøver også at undgå for mange tunge løft og at grine / hoste / nyse / pudse næse.

Han er nu 16 dage gammel og en meget tilfreds fyr. Han græder stort set aldrig, kun hvis han synes det går lidt for langsomt ved puslebordet eller at få bryst. Han er glad når han er vågen og sover rigtig godt i sin barnevogn både ...

Annonce

... inde og ude på terrassen eller ude at gå tur. Dog er han utrolig urolig og utilfreds om natten. Men de kan jo ikke kende forskel på nat og dag? Han ligger og fægter rundt med arme og ben i sin lift (i vugge ved siden af vores seng) og kommer med vrede udbrud og hyl. Nogle gange går det langsomt over (10-20 min) og ellers bliver det ved og man må have ham op, berolige ham og ned igen.

Desuden vil han amme hver 1,5-2 timer og gerne næsten en time ad gangen. Er bange for noget af det er hyggesutteri, men vil jo gerne have han får nok så han kan sove, for man bliver helt desperat til sidst for at få noget søvn. Jeg har tænkt over hvorfor det går så fint om dagen - da ammer han kun hver 3.-4. time og kan gøre det på en halv time. Vi bor på to etager og om dagen er han i stueetagen og aftenen på 1. sal hvor vi har soveværelse og børneværelse. Heroppe er der væg-til-væg gulvtæpper og vasketøj og tøj selvfølgelig. Kan det være indeklimaet der generer ham?

Har tænkt på at prøve at tage en nat nede i stuen hvor der ingen gulvtæpper er, for at se om der er en forskel. Hvis dette hjælper, tror du så vi skal prøve at fjerne gulvtæpper helt fra 1. sal hvis det er disse der er synderen? Kan det være en helt anden ting, at jeg ikke har mælk nok om natten? Eller at der er for tør luft og han simpelthen er tørstig? Men man kan jo ikke tilbyde ham vand i den alder? Og det er selvfølgelig ikke meningen han skal være tørstig pga stedet han opholder sig...

Det blev et langt brev, håber jeg har det hele med og glæder mig til dine svar.

De bedste hilsner
den nybagte mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie