Brev:
Krop efter fødslen og indeklima
22. juni 2010
Alder:
0 mdr.
Krop efter fødslen og indeklima
Hej Helen,
Tusind tak for dine altid hurtige svar, især det sidste direkte til min mail. Kan fortælle at alt er gået godt og jeg har født en dejlig søn den 6. juni (10 dage før termin).
Jeg har nogle spørgsmål:
Jeg havde en meget hård fødsel, hvor han sad fast, så jeg havde en presseperiode på over to timer, hvilket var sindssygt hårdt. I den forbindelse blev jeg syet lidt i mellemkødet og i skeden. Det første døgn måtte jeg bæres rundt og har siden været dårligt gående men dog med bedring. En hård start på moderskabet. Jeg har også været så heldig at fødslen har givet mig hæmorider.
Jeg har fra dag 2 lavet mindst 100 knibeøvelser om dagen, da jeg er meget opsat på at komme i form igen, men synes det går meget langsomt fremad. Har stadig ingen kontakt til urinrør. Har fået creme til hæmoriderne af lægen, men kan nu ikke se frem skridt endnu efter 6 dage - er det normalt? Går de helt væk på et tidspunkt? Mht underlivet føles det tit som om det hele er ved at falde ud og tror det er meget hævet for har smerter i hele området, især ved urinrøret og klitoris, som for øvrigt ser ud tli at være blevet en tredjedel af sin oprindelige størrelse - er det normalt? Ved det er svært at svare på, men hvornår begynder man at føle sig normal igen? Prøver også at undgå for mange tunge løft og at grine / hoste / nyse / pudse næse.
Han er nu 16 dage gammel og en meget tilfreds fyr. Han græder stort set aldrig, kun hvis han synes det går lidt for langsomt ved puslebordet eller at få bryst. Han er glad når han er vågen og sover rigtig godt i sin barnevogn både inde og ude på terrassen eller ude at gå tur. Dog er han utrolig urolig og utilfreds om natten. Men de kan jo ikke kende forskel på nat og dag? Han ligger og fægter rundt med arme og ben i sin lift (i vugge ved siden af vores seng) og kommer med vrede udbrud og hyl. Nogle gange går det langsomt over (10-20 min) og ellers bliver det ved og man må have ham op, berolige ham og ned igen.
Desuden vil han amme hver 1,5-2 timer og gerne næsten en time ad gangen. Er bange for noget af det er hyggesutteri, men vil jo gerne have han får nok så han kan sove, for man bliver helt desperat til sidst for at få noget søvn. Jeg har tænkt over hvorfor det går så fint om dagen - da ammer han kun hver 3.-4. time og kan gøre det på en halv time. Vi bor på to etager og om dagen er han i stueetagen og aftenen på 1. sal hvor vi har soveværelse og børneværelse. Heroppe er der væg-til-væg gulvtæpper og vasketøj og tøj selvfølgelig. Kan det være indeklimaet der generer ham?
Har tænkt på at prøve at tage en nat nede i stuen hvor der ingen gulvtæpper er, for at se om der er en forskel. Hvis dette hjælper, tror du så vi skal prøve at fjerne gulvtæpper helt fra 1. sal hvis det er disse der er synderen? Kan det være en helt anden ting, at jeg ikke har mælk nok om natten? Eller at der er for tør luft og han simpelthen er tørstig? Men man kan jo ikke tilbyde ham vand i den alder? Og det er selvfølgelig ikke meningen han skal være tørstig pga stedet han opholder sig...
Det blev et langt brev, håber jeg har det hele med og glæder mig til dine svar.
De bedste hilsner
den nybagte mor