Separationsangst? - 8 mdr.

22. juni 2010

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Separationsangst? - 8 mdr.

Hej Helen

Ja så har jeg igen igen brug for din hjælp til vores dreng. Han bliver 8 mdr. om ca. én uge

Inden vi modtog dit svar sidste gang, gik vi i gang med at finde en ny putte rytme til vores dreng – både dag og nat. Det gik forbavsende godt. Efter at have læst dit brev, blev vi blot bekræftet i, at vi var i gang med det rigtige. På 3. dagen havde han affundet sig med ikke at skulle bruge mine arme til at putte i, og han får kun flaske ifbm, putning til middagsluren samt om aftenen.

Jeg er meget opmærksom på, at han ikke falder i søvn med flasken. Vi har tilmed skåret ned på hans lure, da han endelig lang om længe (efter mange mdrs. forsøg), har responderet på, at vi har forsøgt at forlænge hans lure om dagen – han græder ikke længere, når vi forsøger, men prøver at falde i søvn igen. Dette har tilmed betydet, at han har sovet ekstremt godt om natten – det har kun været nødvendigt, at komme ind til ham (på eget værelse) omkring 4 gange på én nat, én gang til mad, og de andre kunne han nøjes med en hurtig hånd på panden, og mors hjælp til at vende sig i en anden stilling. Han er altid blevet puttet med en bamse, men først indenfor det sidste stk tid, har han taget den til sig - han ligger og krammer den om natten.

Sådan har det nu kørt i lidt over 2 uger – super dejligt. Men…….de sidste 5 dage er natten begyndt at blive et problem igen. Når han bliver puttet om aftenen, går der kun 20-30 min, så græder han meget hjerteskærende, og vil ikke falde til ro før end han kommer op i armene - han ligger sig ikke til at sove, før end der er gået over 1-2 time. Jeg er nød til at tage ham med ind i stuen, og sidde og snakke lidt med ham, faren skal snakke lidt med ham, og han skal have lov til at sidde lidt og falde til ro, ikke sove – men bare have lov til at sidde lidt. Herefter kan jeg så forsøge at putte ham igen. Denne gang tager det ca. 40 min, mod det normalt kun tager 10 min. Resten af natten, har han brug for, at jeg kommer ind til ham ca. med 30 min mellemrum – meget trættende for både ham og moren.

I går forsøgte vi så at tage hans tremmeseng ind ved siden af min seng, med den ene side af. Dette dog først efter at havet været igennem den første græde-tur, og vågen tid på over 2 time. Han faldt endelig til ro lidt efter kl. 21. I løbet af natten har han grædt/pylret i søvne ca. 10 gange, hvor jeg hver gang har lagt en hånd på hans pande, og han har sovet videre. Han har slet ikke haft behov for at komme op i armene eller har været vågnet op. Det er jo dejligt, men……jeg kunne jo godt tænke mig, at han sov i eget værelse, da han laver mange lyde i søvne, som forstyrrer min mands og min søvn. Det er ok med os, at han sover på denne måde inde hos os, indtil han er klar til at komme tilbage på eget værelse, men vi er i tvivl om, hvordan vi skal gribe det an.

Har han reageret sådan fordi han er begyndt at komme i separationsangst-fasen, eller er det fordi han så småt er begyndt at kravle?? Jeg vil lige nævne, at han endnu ikke har fået tænder, og søvnen om dagen har endnu ikke været påvirket. Han er også begyndt at spise ...

Annonce

... lystigt af maden igen, næsten alt vi sætte foran ham, især hvis han selv får lov til at styre noget mad, hvilket han får lov til i stor stil.

Men hvordan skal vi håndtere, at han nu ligger inde ved os på den måde?? Hvor længe skal han ligge der, hvornår kan vi se, at han er klar til evt. at forsøge at komme tilbage på eget værelse?? Og når han nu engang kommer tilbage på eget værelse, er der så noget vi skal være obs på??

En af grundene til at jeg også gerne til have ham tilbage på eget værelse er, at han starter i dagpleje 9/8. Han er, som jeg tidligere har nævnt, meget følsom og jeg regner med, at han sikkert får brug for megen kontakt fra mig og min mand i opstarten af pasningen. Men derfor synes jeg jo, det ville være bedst, at han nåede at komme tilbage på eget værelse inden dagpleje starten, da han sikkert ellers vil komme til at sove inde ved os i meget lang tid. Jeg er lidt bange for, at han vil få det som en vane, at mor er lige ved siden af. Hvad skal vi gøre??

Du må undskylde, hvis det hele lyder lidt rodet eller desperat, men nu havde vi endelig fået god søvn i 2 uger alle sammen– noget vi ikke har prøvet i den tid, han har været født, så bliver man bare en smule ked af det, når det ser ud til, at det hele er på vej tilbage til den gamle rytme, hvor jeg ikke får noget særligt søvn, da min tid skal gå med at få ham til at sove, og han får også meget lidt søvn, da han er ked af det.

De første 4 mdr. af hans levetid fik jeg jo ikke mere ned 3-4t søvn i døgnet, og han kun en smule mere, og jeg føler mig virkelig hjælpeløs og frustreret over, at de ting vi prøver for at hjælpe ham til at sove, kun virker i kort tid, og så er vi tilbage i noget rod igen. Jeg synes bestemt ikke, det er fordi, vi ikke er konsekvente. Men måske gør vi noget andet galt?

Jeg ved ikke, om du kan bruge vores dagsplan, som den så ud inden ”nedturen” kom, men nu får du den lige:

5.30/6.00: står op (har forsøgt at forlænge hans søvn med mælk – uden held, han vågner alligevel på dette tidspunkt, og vil ikke sove videre)
7.00: morgenlur – ca. 30 min.
7.30: havregrød/øllebrød (lavet svarende til 150ml erstatning, jf. min SP) spiser 1½dl med frugt, vand evt. et stk frugt at tygge i
10.00: formiddagslur (hat fået en lang tur siddende i barnevogn inden) – sover ca. 45-60 min.
11.00 forskellige stk frugt. Vand
12.00 grøntsager, ½ bondebrød med forskelige variationer af fisk, vand
13.30 eftermiddagslur (har igen fået en lang tur siddende i barnevogn inden) flaske 170 ml, sover ca. 1½t – har dog brug for hjælp til at komme videre i søvnen 2-3gange, hvor han så er vågen i 5 min hver gang.
15.30 står op, forskellige stk frugt, evt. frugtmos. Hvis meget sulten lidt grød eller et stk bondebrød med smøreost. Vand
17.30/18.00: aftensmad – næsten altid det samme som os – spiser med stor glæde. Dessert ½dl sødmælksyoghurt med frugtmos og havregryn. Vand
19-19.30 Puttes. Flaske 150ml.
02.00/03.00 Flaske 220ml

Jeg håber, du kan komme med nogle råd, så vi igen kan få kontrol over situationen.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Bassens mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.