Svar: Hovedpude og sunde mad-snacks

17. juni 2010

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Tak for dine dejlige ord - det er jo fantastisk at have en fan :)

Hvorfor bruger de hovedpude i vuggestuen? Det synes jeg du skulle spørge dem om ... Hovedpude har til formål at støtte barnets hoved og de fleste børn har ikke brug for støtte til hovedet før de er 2 år, selvom deres hoved er stort ved fødslen .. Indtil da ligger de fleste børn ganske fint med hovedet på en madras.

Ofte vil barnet naturligt vise behov for at få en pude, ved at det begynder at lægge hovedet på sine hænder eller tager en bamse eller måske forældrenes pude at lægge hovedet på. Men i princippet behøver man vel ikke give barnet en pude, før det viser behov herfor ...

Med hensyn til at sove på maven, så må han gerne dette, hvis han sover bedst sådan.

Med hensyn til frugtstænger og tørret frugt, så er det rigtigt at man skal tænke sig om. Der er meget stor på tørret frugt og hvad man køber, noget tørret frugt er så sødt at det kan sammenlignes med at give sit barn vingummi eller lignende slik og det vil man jo ikke gøre som mellemmåltid ...

Faktisk bliver noget tørret frugt tilsat ekstra sukker og det kan være svært at opdage, fordi der i dag ikke er lovkrav om, at tilsat sukker skal angives på pakken. Det betyder altså at man i bedste tro kan købe noget, som så viser sig at indeholder meget store mængder sukker.

Tørret frugt indeholder dog også fibre og kan være gode for fordøjelsen, de er trods alt et bedre alternativ til slik, det er altså bedre at give din dreng lidt tørret frugt end en lille skål vingummi, hvis det kommer dertil, men frisk frugt og bær ...

Annonce

... er det bedste valg.

Castus frugtstænger som jeg tror du refererer til indeholder ikke hvidt (tilsat) sukker men udelukkende frugtsukker fra frugterne i produkterne. Derudover har produkterne har et højt fiberindhold mellem 8-14g pr. 100 g og er således umiddelbart et brugbart alternativ til slik.

Tandlægerne anbefaler dog at man efter indtagelse af f.eks. frugtstænger gnaver en gulerod, fordi det er med til at rense tænderne... frugtstænger klistrer jo til tænderne og giver dermed grobund for huller.

Men en dreng på snart 12 måneder, vil jo have svært ved at gnave en gulerod ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Gode mellemmåltider til børn består af groft brød, frisk frugt og bær, grøntsager og evt. et surmælksprodukt af den neutrale type. Det kan være en grovbolle du giver ham med, ost i stænger, frisk frugt og bær efter årstiden, agurkestænger, peberfrugt, ærter, majs, gulerod (evt. lidt kogte).

Generelt får børn alt for meget sukker og vi behøver ikke tilbyde dem is, kage, slik, saftevand og lignende - det skal de tidsnok finde ud af hvad er og bede om det ... Så det er ikke noget du behøver introducere din dreng for.

Modsat, nu når han er 1 år - hvis I andre sidder og spiser en soft-ice og han gerne vil smage, så må han naturligvis gerne det - men få et helt bæger med is for sig selv, det behøver han ikke :)

Når man vælger produkter til børn og vil gøre sig overvejelser omkring sukkerindtag, så bør man som udgangspunkt vælge produkter som indeholder mindre end 10 gram sukker pr. 100g. Det er en meget god rettesnor :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder