Svar: Hovedpude og sunde mad-snacks
17. juni 2010
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Tak for dine dejlige ord - det er jo fantastisk at have en fan :)
Hvorfor bruger de hovedpude i vuggestuen? Det synes jeg du skulle spørge dem om ... Hovedpude har til formål at støtte barnets hoved og de fleste børn har ikke brug for støtte til hovedet før de er 2 år, selvom deres hoved er stort ved fødslen .. Indtil da ligger de fleste børn ganske fint med hovedet på en madras.
Ofte vil barnet naturligt vise behov for at få en pude, ved at det begynder at lægge hovedet på sine hænder eller tager en bamse eller måske forældrenes pude at lægge hovedet på. Men i princippet behøver man vel ikke give barnet en pude, før det viser behov herfor ...
Med hensyn til at sove på maven, så må han gerne dette, hvis han sover bedst sådan.
Med hensyn til frugtstænger og tørret frugt, så er det rigtigt at man skal tænke sig om. Der er meget stor på tørret frugt og hvad man køber, noget tørret frugt er så sødt at det kan sammenlignes med at give sit barn vingummi eller lignende slik og det vil man jo ikke gøre som mellemmåltid ...
Faktisk bliver noget tørret frugt tilsat ekstra sukker og det kan være svært at opdage, fordi der i dag ikke er lovkrav om, at tilsat sukker skal angives på pakken. Det betyder altså at man i bedste tro kan købe noget, som så viser sig at indeholder meget store mængder sukker.
Tørret frugt indeholder dog også fibre og kan være gode for fordøjelsen, de er trods alt et bedre alternativ til slik, det er altså bedre at give din dreng lidt tørret frugt end en lille skål vingummi, hvis det kommer dertil, men frisk frugt og bær er det bedste valg.
Castus frugtstænger som jeg tror du refererer til indeholder ikke hvidt (tilsat) sukker men udelukkende frugtsukker fra frugterne i produkterne. Derudover har produkterne har et højt fiberindhold mellem 8-14g pr. 100 g og er således umiddelbart et brugbart alternativ til slik.
Tandlægerne anbefaler dog at man efter indtagelse af f.eks. frugtstænger gnaver en gulerod, fordi det er med til at rense tænderne... frugtstænger klistrer jo til tænderne og giver dermed grobund for huller.
Men en dreng på snart 12 måneder, vil jo have svært ved at gnave en gulerod ...
Gode mellemmåltider til børn består af groft brød, frisk frugt og bær, grøntsager og evt. et surmælksprodukt af den neutrale type. Det kan være en grovbolle du giver ham med, ost i stænger, frisk frugt og bær efter årstiden, agurkestænger, peberfrugt, ærter, majs, gulerod (evt. lidt kogte).
Generelt får børn alt for meget sukker og vi behøver ikke tilbyde dem is, kage, slik, saftevand og lignende - det skal de tidsnok finde ud af hvad er og bede om det ... Så det er ikke noget du behøver introducere din dreng for.
Modsat, nu når han er 1 år - hvis I andre sidder og spiser en soft-ice og han gerne vil smage, så må han naturligvis gerne det - men få et helt bæger med is for sig selv, det behøver han ikke :)
Når man vælger produkter til børn og vil gøre sig overvejelser omkring sukkerindtag, så bør man som udgangspunkt vælge produkter som indeholder mindre end 10 gram sukker pr. 100g. Det er en meget god rettesnor :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske