Svar: Mad og renlighed

17. juni 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Camilla

Hvor er det dejligt at graviditeten nu lakker mod enden og du er begyndt på din barsel - og ganske sikkert er det også, at du naturligt er følelsesmæssigt påvirket af det og at der nok ikke skal så meget til at slå dig ud ... :)

Der er ingen tvivl om at Isabella er mærket af din graviditet, også selvom den lille ikke er kommet endnu. Hun mærker at tingene ændrer sig, babytøj findes frem, seng, vugge, barnevogn osv. gøres måske klar ... Og så mærker hun især at du ikke er så mobil som tidligere. Du løfter hende ikke op som du har gjort, du bærer ikke rundt på hende og når hun sidder på dit skød, så er pladsen mere trang end den har været. Noget er i gærde, det er ikke helt som det plejer og det reagerer hun naturligvis på - det er også derfor du oplever at hun drømmer mere :)

Det er meget fint ikke at presse hende til renlighed, I må gerne forsøge at få hende til at tisse på potten i forbindelse med at hun skal i bad og du fylder badekarret, kan du f.eks. sige "du kan lige sætte dig på potten, imens mor gør badet klar" eller lignende, så det gøres som noget helt naturligt, nu hvor hun alligevel har bleen af.

Du kan også i løbet af sommeren, når det (forhåbentlig) bliver varmere i vejret, tage hende med ud, lade hende løbe rundt i et par bikinitrusser, lade hende lege ude uden ble og opdage, hvad det er der sker, når bleen pludselig er taget af. Og så gribe det "hov nu tisser du skat" - prøv om du kan sige til næste gang, så du kan tisse på potten - og så kan du efterfølgende måske tage potten med ud så hun har en chance for at nå den, når det er nu :)

Det er rigtigt, at du er nødt til at se på hendes indtag af mad over flere dage, for at få et indtryk af hvorvidt hun spiser varieret. For børn i din datters alder, vil ofte spise meget selektivt, så de nogle dage kun spiser ærter og majs, næste dag glider kun carbonaderne ned og tredie dag vil de pludselig kun spise pasta. Når man ser på indtaget over flere dage, så er der en chance for at se at barnet faktisk spiser lidt fra alle fødevaregrupper og det er godt.

Og ja - på sigt er det et skråplan at hun får en godnatgrød i sengen og hun er nok ganske bevidst om hvor hyggeligt det er :) Men måske er det okay ... måske gør det ikke noget at give hende denne 'lille sejr', hvor hun tager dig lidt ved næsen, fordi det for det første er ...

Annonce

... hyggeligt og for det andet også sikrer at hun ikke går sulten i seng og samtidig sikrer hende ekstra næring. Hun tåler jo næsten ikke at undvære det ...

Du kan måske lave ritualet om, så hun ikke får grøden i sin seng, men afslutter aftenen med at få den ved spisebordet og derefter puttes i seng - det kunne være en kompromis mellem hende og dig :)

Det er fint at du giver hende smør på brøddet, giv hende også gerne fisk af forskellig slags, for at få Omega-3 fedtsyrerne i hende :) Det kan være fiskefrikadeller, laks, rødspættefilet, makrel, sild, tun, torskerogn eller lignende og hun må gerne få remoulade, mayonnaise og lidt citron. Også rejer og avokado vil hun måske synes om ...

Sovs, dressinger osv. kan faktisk godt nogle gange få børn til at spise lidt mere - fordi det er sjovt at dyppe :)

Tag hende også med i madlavningen, jo mere hun aktivt deltager, jo mere vil hun sandsynligvis også spise og ofte glider der lidt ned undervejs og så behøver du ikke fokusere på at der ikke glider så meget ned under selve måltidet :)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det lyder ikke som om at hun spiser forkert eller at noget mad udelukker noget andet. Hun er bare en pige som spiser meget lidt af gangen og nipnip er bedre end ingenting. Du skal bare være opmærksom på at du har lidt med til hende, når I er ude at handle, - købe en bolle ved bageren, have lidt frugt eller grøntsagsstænger med i en boks eller lignende, så hun kan spise lidt og tit stadigvæk :)

Måltidet kl. 16-16.30 skal hun stadig have :)

Med hensyn til jernmangel, så er symptomerne på dette ofte bleghed, mørkere kulør under øjnene, blege slimhinder f.eks. i øjnene (det er måske det du har hørt), træthed. Hun har fået målt jern for ½ år siden og det var normalt, der er ikke umiddelbart grund til at tro, at det har ændret sig nu ... :)

Og om hun finder mor kedelig - tja, nogle gange måske, men det handler jo også om at du ikke længere er så mobil som før. At hun direkte keder sig i dit selskab eller er træt af dig - det tror jeg bestemt ikke, du er jo meget opmærksom på hende og på at lave ting med hende i hverdagen og det lyder som om at I har det meget godt med at "tulle rundt" derhjemme :) Nu kommer sommeren også, vejret inviterer til at være ude, lave sjovere ting ... så ro på. Der er ikke noget i vejen med dig :)

Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat og rigtig god sommer! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder