Svar: Irriteret luft i maven, mavekneb
12. juni 2010
Alder:
1 mdr.
Kære Jane
Tak for dit brev og velkommen til - og tillykke med dit lille maj-barn :)
Da I giver NAN 1 vil jeg i første omgang anbefale jer at prøve at udskifte 1-2 flasker dagligt med NAN H.A. Det er sådan at proteinerne i NAN H.A er spaltet og det gør at han måske bedre kan nedbryde mælken i sine tarme. Det er et produkt som netop anbefales til børn med tendens til træge maver.
Hvis han trives rigtig godt på NAN H.A. så kan I sagtens overgå til dette, så han udelukkende får den type mme - ingen problemer der, men det kan også gives som en kombination med NAN 1 som I allerede giver. I skal være opmærksomme på at hans afføring kan ændre farve og blive mere grøn, når han få NAN H.A. Det er helt normalt.
I kan også prøve at skifte til et syrnet modermælkserstatningsprodukt. Det laver Semper, som producerer Allomin og det laver Beauvais som producerer Beauvais modermælkserstatning.
I behøver igen ikke nødvendigvis at udskifte alle flasker nogle gange har det stor effekt bare at give en eller to flasker syrnet mme dagligt.
Vælger I at udskifte til en anden type mme, så vil det være rigtig godt at udskifte en flaske af gangen. Det vil sige at I giver f.eks. 5 flasker NAN 1 og 1 flaske anden mme. Dagen efter giver I 4 flasker NAN 1 og 2 flasker af den nye mme, næste dag 3 / 3 osv. så I tilsidst har fået skiftet helt over.
Med hensyn til at han klatspiser lidt, så kan dette godt hænge sammen med at han har luft i maven og svært ved at få mælken igennem systemet. Så man kan godt forestille sig, at når maven fungerer bedre, så vil det også blive lettere for ham at spise i en mere ensformig rytme og uden at blive generet af maven undervejs ...
Det kan dog også skyldes at han stadig har brug for at spise meget fleksibelt og det er naturligt at han f.eks. gerne vil klatspise om aftenen fordi han derved fylder sig lidt ekstra op til natten og derefter så kan tage et lidt længere søvnstræk. Hos så lille et barn kan man godt se dette mønster, selvom han ikke ammes og det er helt okay :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske