Svar: Irriteret luft i maven, mavekneb

12. juni 2010

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Jane

Tak for dit brev og velkommen til - og tillykke med dit lille maj-barn :)

Da I giver NAN 1 vil jeg i første omgang anbefale jer at prøve at udskifte 1-2 flasker dagligt med NAN H.A. Det er sådan at proteinerne i NAN H.A er spaltet og det gør at han måske bedre kan nedbryde mælken i sine tarme. Det er et produkt som netop anbefales til børn med tendens til træge maver.

Hvis han trives rigtig godt på NAN H.A. så kan I sagtens overgå til dette, så han udelukkende får den type mme - ingen problemer der, men det kan også gives som en kombination med NAN 1 som I allerede giver. I skal være opmærksomme på at hans afføring kan ændre farve og blive mere grøn, når han få NAN H.A. Det er helt normalt.

I kan også prøve at skifte til et syrnet modermælkserstatningsprodukt. Det laver Semper, som producerer Allomin og det laver Beauvais som producerer Beauvais modermælkserstatning.

I behøver igen ikke nødvendigvis at udskifte alle flasker nogle gange har det stor effekt bare at give en eller to flasker syrnet mme dagligt.

Vælger ...

Annonce

... I at udskifte til en anden type mme, så vil det være rigtig godt at udskifte en flaske af gangen. Det vil sige at I giver f.eks. 5 flasker NAN 1 og 1 flaske anden mme. Dagen efter giver I 4 flasker NAN 1 og 2 flasker af den nye mme, næste dag 3 / 3 osv. så I tilsidst har fået skiftet helt over.

Med hensyn til at han klatspiser lidt, så kan dette godt hænge sammen med at han har luft i maven og svært ved at få mælken igennem systemet. Så man kan godt forestille sig, at når maven fungerer bedre, så vil det også blive lettere for ham at spise i en mere ensformig rytme og uden at blive generet af maven undervejs ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det kan dog også skyldes at han stadig har brug for at spise meget fleksibelt og det er naturligt at han f.eks. gerne vil klatspise om aftenen fordi han derved fylder sig lidt ekstra op til natten og derefter så kan tage et lidt længere søvnstræk. Hos så lille et barn kan man godt se dette mønster, selvom han ikke ammes og det er helt okay :)

Håber du kan bruge ovenstående videre, rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder