Svar: Hvor er håret?
11. juni 2010
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære mor uden saks
Børns hårpragt er meget forskellig og hvor nogle børn er flere år inden de har brug for at blive klippet, ja så bliver andre børn klippet mange gange inden de når at holde deres første fødselsdag.
Nogle børn har også et meget tyndt og meget fint hår hvor andre børn har et meget kraftigt hår. Hvordan børns hårvækst er afhænger også af forældrene - der er en arvelig faktor inde over her.
Derudover er det naturligvis vigtigt at hun spiser en god og nærende kost, så hun indefra får tilført de næringsstoffer der er gode for hårets vækst. B-vitaminer, Zink, Silicium, aminosyrer og proteiner skulle være særligt godt for håret. Og det er vigtigt at hun spiser sundt og varieret - det vil sige kød, fisk, fiberholdige grøntsager, nødder, mandler, kerner af forskellig slags mv. suppler evt. hendes kost med en daglig multivitamintablet.
Men ellers er der nok ikke så meget at gøre ved det, bare vente og se tiden an ... skønner du at det er meget unormal hårvækst hun har, så synes jeg dog at du skal tale med lægen omkring det - evt. overveje at få taget nogle blodprøver for at se om det f.eks. kunne være noget hormonelt eller andet som spiller ind.
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske