Svær at putte og vågner om natten

12. juni 2010

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Svær at putte og vågner om natten

Kære Helen

Jeg håber du har et par gode råd til et par trætte forældre :-)

Vores datter Clara er 10 måneder og har altid været supernem at putte og haft et godt sovehjerte. Indtil for ca. 1 månede siden...

Her blev hun først ramt af mellemørebetændelse i to omgange og da hun var rask, startede hun i vuggestue. Nogenlunde samtidig begyndte hun så at være næste umulig at putte om aftenen, og det er næsten kun blevet værre.

Vi putter omkring kl. 19, hvor hun får flaske og vi sidder med hende på værelset. Før kun vi så lægge hende i sengen og hun faldt selv i søvn, men nu begynder hun at skrige så snart hun ser sengen. I stedet går vi så rundt med hende indtil hun falder i søvn, og så kan vi så lempe hende over i sengen. Det tager alt mellem 1/2 og 1 1/2 time. Vi har prøvet at lægge hende i sengen og blot stå ved siden af, have en hånd på brystet af hende, stryge hende over håret osv. men hun bliver fuldstændig hysterisk og faldet først til ro når vi tager hende op. Flere gange ender det med at hun græder så meget at hun kaster op.

Samtidig er hun begyndt at vågne om natten, hvor det lidt er det samme. Hun græder, vi ...

Annonce

... tilbyder en flaske og hun drikker som regel en god del af den. Hvis vi er heldige falder hun så i søvn, men som regel skal vi gå rundt med hende til hun sover, og ofte ender det med at den af os som nu er stået op, tager hende med ind i vores gæsteværelse og sover sammen med hende der - hvis vi holder hende i hånden, kan hun sove. Det tager som regel mellem 1 og 2 timer før vi sover igen.

Om dagen er hun en superglad pige der spiser godt, og hun virker til at være faldet rigtig godt til i vuggestuen. Selvfølgelig er hun stadig ved at vænne sig til at være der og dermed være væk fra os, og der er en masse indtryk hun skal bearbejde, så det har formentlig betydning for hendes reaktion ved sengetid. Om dagen sover hun sover hun 2 lure, ca. 2 timer om formiddagen og 1 time om eftermiddagen, og her er der ikke problemer med at putte hende.

Men alt i alt er vi ved at være godt trætte af at bruge så lang tid på at putte og være vågne hver nat, men samtidig ved vi heller ikke helt hvordan vi kommer ud af denne her dårlige rytme, uden at det ender i opkast hver aften.

Håber du har nogle gode råd?

Mange hilsner fra
Claras mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder