Brev:
Svær at putte og vågner om natten
12. juni 2010
Alder:
10 mdr.
Svær at putte og vågner om natten
Kære Helen
Jeg håber du har et par gode råd til et par trætte forældre :-)
Vores datter Clara er 10 måneder og har altid været supernem at putte og haft et godt sovehjerte. Indtil for ca. 1 månede siden...
Her blev hun først ramt af mellemørebetændelse i to omgange og da hun var rask, startede hun i vuggestue. Nogenlunde samtidig begyndte hun så at være næste umulig at putte om aftenen, og det er næsten kun blevet værre.
Vi putter omkring kl. 19, hvor hun får flaske og vi sidder med hende på værelset. Før kun vi så lægge hende i sengen og hun faldt selv i søvn, men nu begynder hun at skrige så snart hun ser sengen. I stedet går vi så rundt med hende indtil hun falder i søvn, og så kan vi så lempe hende over i sengen. Det tager alt mellem 1/2 og 1 1/2 time. Vi har prøvet at lægge hende i sengen og blot stå ved siden af, have en hånd på brystet af hende, stryge hende over håret osv. men hun bliver fuldstændig hysterisk og faldet først til ro når vi tager hende op. Flere gange ender det med at hun græder så meget at hun kaster op.
Samtidig er hun begyndt at vågne om natten, hvor det lidt er det samme. Hun græder, vi tilbyder en flaske og hun drikker som regel en god del af den. Hvis vi er heldige falder hun så i søvn, men som regel skal vi gå rundt med hende til hun sover, og ofte ender det med at den af os som nu er stået op, tager hende med ind i vores gæsteværelse og sover sammen med hende der - hvis vi holder hende i hånden, kan hun sove. Det tager som regel mellem 1 og 2 timer før vi sover igen.
Om dagen er hun en superglad pige der spiser godt, og hun virker til at være faldet rigtig godt til i vuggestuen. Selvfølgelig er hun stadig ved at vænne sig til at være der og dermed være væk fra os, og der er en masse indtryk hun skal bearbejde, så det har formentlig betydning for hendes reaktion ved sengetid. Om dagen sover hun sover hun 2 lure, ca. 2 timer om formiddagen og 1 time om eftermiddagen, og her er der ikke problemer med at putte hende.
Men alt i alt er vi ved at være godt trætte af at bruge så lang tid på at putte og være vågne hver nat, men samtidig ved vi heller ikke helt hvordan vi kommer ud af denne her dårlige rytme, uden at det ender i opkast hver aften.
Håber du har nogle gode råd?
Mange hilsner fra
Claras mor