Svar: Opstart i vuggestue - 6 mdr.

7. juni 2010

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Når jeres datter skal starte i vuggestue i en alder af 11 måneder, vil det være rigtig fint at far afleverer. De to vil naturligt kende hinanden rigtig godt, far har jo gået hjemme sammen med hende i 3 måneder og de har masser af tid til indkøring.

Det vil være super fint, hvis far og lillepigen bruger et par dage på bare at besøge vuggestuen, lære stedet at kende, prøve at være på legepladsen, spise sammen med de andre børn osv. Og stille og roligt skal han så prøve at lade hende være der selv. Først i kort tid, så i længere tid, så hun føler sig tryg ved stedet.

Det kan være en god idé at man forholdsvist hurtigt lader hende lege, spise og sove der. Hun vil ikke kunne klokken og forholder sig derfor til rutinerne i hverdagen. Derfor hjælper det hende på sigt, hvis hun ligesom ved at hun skal spise og sove der og når de så får frugt, så kommer far igen. Hvis hun gennem går lang tid vænnes til at far kun er væk i 1-2 timer, så kan det være svært for hende pludselig at finde ud af, hvad det egentlig betyder at være i vuggestue og hun vil måske sidde og spejde mod døren og vente på ham i stedet for at komme igang med at lege og nyde at være til stede der.

Op til at hun skal starte der, vil det være rigtig godt at komme i vuggestuen tidligt og aflevere hende til nogenlunde det tidspunkt, hvor hun normalt skal afleveres og så kan far hente hende tidligt. Hvis hun skal afleveres allerede kl. 6.30 vil det være naturligt at hun spiser morgengrød i vuggestuen. De fleste institutioner vil ...

Annonce

... have morgenmad til de børn som kommer tidligt.

Far skal også bruge lidt tid på at tale med pædagogerne om, hvad hun har brug for af skiftetøj, bleer, mad, sutsko osv. i vuggestuen, hvad de har af regler, retningslinjer osv. og naturligvis lytte til deres råd - I skal tænke på at de jo er vant til at børn skal køres ind og alle forældre står med samme usikkerhed som jer og tænker over, hvordan det dog skal gå ... :)

Det kan være godt, hvis I har en fast pædagog, som tager imod hende om morgenen og som hun stille og roligt lærer at kende og dermed føle sig tryg ved. Måske er de to stuepædagoger der skiftes og det er også helt fint, hun kan naturligvis godt forholde sig til flere end en person, men det er som udgangspunkt vigtigt at hun afleveres på samme måde og netop i favnen på den som skal tage sig af hende, i mangel på mor og far.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

I 12-18 måneders alderen vil de fleste børn nyde at få en puttebamse, sutteklud eller andet og I vil godt med den alder jeres datter har til den tid, kunne prøve at introducere hende for en substitut. Det kan netop være dejligt for hende at have en sovebamse eller lignende at putte med, når hun skal sove i institutionen - så det kan være en måde at hjælpe hende igennem på og være noget I kan forsøge at forberede :)

Hendes dagsrutiner skal naturligt også køres ind til at passe med vuggestuens, men netop det kan far jo øve i oktober måned, så hun begynder at sove lure, spise osv. på de tidspunkter som vuggestuen har.

Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.