Svar: Drikke selv, sol og sammenvoksede skamlæber
6. juni 2010
Alder:
11 mdr.
Kære Sanne
Det vil være en rigtig god idé at give Marie en almindelig gammeldags tudkop, af den slags, hvor væsken løber ud når man hælder og som har to hanke. Hun kan fint lære at drikke af den ved at holde med begge hænder og når hun her lært teknikken, så kan du stille og roligt fjerne tudlåget og hun kan drikke af den som hun plejer, men altså drikke som af en almindelig kop.
Det lyder som en god over gang for hende og det er helt fint. Jeg skal sende dig et billede af en sådan kop, så du ved hvad jeg mener :)
Med hensyn til mælk, så kan nogle børn ikke lide sødmælk, men kan godt lide letmælk, som er den mælketype der anbefales, når hun bliver et år. Ellers må du sikre hendes behov for kalk ved at bruge mælk i madlavningen, give hende ost, tykmælk og lignende. Og så må hun drikke vand - det er jo trods alt vand som er den bedste tørstslukker, så det er dejligt at hun er glad for det :)
Med hensyn til at lege uden for i solen, så må hun naturligvis gerne være ude og I må også gerne tage hende med til stranden. Det skal naturligvis udnyttes at man bor 3 minutter væk fra en strand - det er jo skønt!
I børn købe købe solsejl eller parasoller som kan bruges ude til at lave skygge, hvis der ikke er store skyggefulde træer eller andet at benytte sig af. Også når I tager til stranden, vil det være rigtig godt at medbringe en strandparasol eller et strand-pop-up-telt som skyggegivende sted. Derudover er det en rigtig god idé at holde sig hjemme i skyggen mellem kl. 12-15, hvor solen står højest på himlen, men det kan sikkert passes ind med frokost og middagslur og så kan I være på stranden lidt om formiddagen eller om eftermiddagen.
Solcreme er nødvendigt og også solbeskyttende tøj. Hun kan have løst bomuldstøj, en løs sommerhat som skygger i både panden, over ørerne og i nakken - men hun kan også have soltøj på med indbygget solfaktor. Det findes i flere udgaver, også badetøj kan man få med dette ...
Det er jo en balance, hvor hun ikke skal være for meget ude i solen, samtidig skal vi dog også udnytte de soltimer vi har og nyde når vi endelig kan være ude og her må vi så prøve at skabe skygge og bruge de gængse solråd, så hun ikke får for meget sol :)
Med hensyn til at hendes skamlæber vokser sammen, så nej - det er ikke normalt. Det burde de ikke gøre og jeg synes jeres datter skal undersøges. I bør bede lægen om at få en henvisning til børneafdeling der kan tage stilling til, hvad det handler om. Der findes forskellige forklaringer og hvad det præcist skyldes hos jer tør jeg ikke sige - det kan være noget hormonelt, som går ind og påvirker, måske har hun for meget mandligt kønshormon - i givet fald vil hun udover at have problemer med sammenvoksede skamlæber ofte også have en forstørret klitoris - har hun det?
I et sådan tilfælde vil de indre kønsorganer ofte være helt normale og hun vil godt senere i livet kunne blive gravid og føde et barn - men de sammenvoksede skamlæber skal sandsynligvis behandles ...
Som sagt ved jeg ikke om dette er årsagen hos jer - men hun bør ses af en specialist, som kan vurdere, hvad der lige sker hos jer.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske