Svar: Drikke selv, sol og sammenvoksede skamlæber

6. juni 2010

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Sanne

Det vil være en rigtig god idé at give Marie en almindelig gammeldags tudkop, af den slags, hvor væsken løber ud når man hælder og som har to hanke. Hun kan fint lære at drikke af den ved at holde med begge hænder og når hun her lært teknikken, så kan du stille og roligt fjerne tudlåget og hun kan drikke af den som hun plejer, men altså drikke som af en almindelig kop.

Det lyder som en god over gang for hende og det er helt fint. Jeg skal sende dig et billede af en sådan kop, så du ved hvad jeg mener :)

Med hensyn til mælk, så kan nogle børn ikke lide sødmælk, men kan godt lide letmælk, som er den mælketype der anbefales, når hun bliver et år. Ellers må du sikre hendes behov for kalk ved at bruge mælk i madlavningen, give hende ost, tykmælk og lignende. Og så må hun drikke vand - det er jo trods alt vand som er den bedste tørstslukker, så det er dejligt at hun er glad for det :)

Med hensyn til at lege uden for i solen, så må hun naturligvis gerne være ude og I må også gerne tage hende med til stranden. Det skal naturligvis udnyttes at man bor 3 minutter væk fra en strand - det er jo skønt!

I børn købe købe solsejl eller parasoller som kan bruges ude til at lave skygge, hvis der ikke er store skyggefulde træer eller andet at benytte sig af. Også når I tager til stranden, vil det være rigtig godt at medbringe en strandparasol eller et strand-pop-up-telt som skyggegivende sted. Derudover er det en rigtig god idé at holde sig hjemme i skyggen mellem kl. 12-15, hvor solen står højest på himlen, men det kan sikkert passes ind med frokost og middagslur og så ...

Annonce

... kan I være på stranden lidt om formiddagen eller om eftermiddagen.

Solcreme er nødvendigt og også solbeskyttende tøj. Hun kan have løst bomuldstøj, en løs sommerhat som skygger i både panden, over ørerne og i nakken - men hun kan også have soltøj på med indbygget solfaktor. Det findes i flere udgaver, også badetøj kan man få med dette ...

Det er jo en balance, hvor hun ikke skal være for meget ude i solen, samtidig skal vi dog også udnytte de soltimer vi har og nyde når vi endelig kan være ude og her må vi så prøve at skabe skygge og bruge de gængse solråd, så hun ikke får for meget sol :)

Med hensyn til at hendes skamlæber vokser sammen, så nej - det er ikke normalt. Det burde de ikke gøre og jeg synes jeres datter skal undersøges. I bør bede lægen om at få en henvisning til børneafdeling der kan tage stilling til, hvad det handler om. Der findes forskellige forklaringer og hvad det præcist skyldes hos jer tør jeg ikke sige - det kan være noget hormonelt, som går ind og påvirker, måske har hun for meget mandligt kønshormon - i givet fald vil hun udover at have problemer med sammenvoksede skamlæber ofte også have en forstørret klitoris - har hun det?

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

I et sådan tilfælde vil de indre kønsorganer ofte være helt normale og hun vil godt senere i livet kunne blive gravid og føde et barn - men de sammenvoksede skamlæber skal sandsynligvis behandles ...

Som sagt ved jeg ikke om dette er årsagen hos jer - men hun bør ses af en specialist, som kan vurdere, hvad der lige sker hos jer.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig