Svar: Nybagt mor i laser

2. juni 2010

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære mor

Tak for dit brev, det er godt du skriver, nogle gange kan bare det at sætte sig og få tingene skrevet ned hjælpe, så har man fået luft og dermed fået det lidt bedre igen ... :)

Det er naturligvis vigtigt at du mærker efter, hvordan du har det. Jeg kan ikke helt vurdere hvor dybt formuleringer som "mor hænger i laser" og "jeg er så slidt og underskudsagtig, at jeg dårligt orker at nyde mine drenge" stikker. Hvis du har det rigtig skidt med dig selv, så har du måske en efterfødselsreaktion, som du skal have hjælp til at komme igennem...

Når det er sagt, er det vigtigt for mig at fortælle dig at dine børn reagerer fuldstændig normalt. Din dreng vil naturligt i en alder af 4 år, reagere på at blive storebror. Det er bestemt ikke let, det stiller nye krav og det er meget meget svært at skulle dele mor og far med en anden. At få en lillebror er at få en rival og han skal konkurrere om jeres opmærksomhed og jeres omsorg.

Jalousi mellem søskende vil ofte handle om:

- Barnet vil føle sig tilsidesat
- Barnet føler sig ikke som den foretrukne
- Barnet føler ikke ligeværdighed til forældrenes kærlighed
- Barnet oplever at have en rival
- Barnet føler sig usynlig
- Barnet føler at pladsen i mors hjerte er usikker
- Barnet føler ikke at der er kærlighed nok til alle

Og når man føles sådan, så vil man naturligt som 4 årig dreng gøre alverdens krumspring for at blive lagt mærke til. Negativ opmærksomhed kan være bedre end ingen opmærksomhed.

Børn vil naturligt i 4 års alderen prøve grænser og de vil især prøve en masse ord af, også grimme ord, som de ofte ikke ved hvad betyder, men som de hører i sange, i TV, hører andre bruge. Det er vigtigt at tale med barnet om, hvad ordene betyder og hvad det gør ved en, når der tales grimt. Det er vigtigt at markere og fortælle, når man hører ord, som ikke er i orden "sådan et sprog vil jeg ikke høre!", så barnet ...

Annonce

... forstår at her blev grænsen overskredet og så naturligvis med det in mente, at han måske gør det, fordi han føler sig usikker på om du nu stadig elsker ham ligeså højt, når der er kommet en dreng mere til ...

At han vågner tidligt om morgenen hænger sammen med at han også sover tidligt om aftenen. Det hjælper ikke at putte ham senere, det ændrer ikke umiddelbart noget - jeres dreng er et morgenmenneske, en lille lærke, som vågner når dagen begynder, her har han sin bedste tid, her er han parat til at erobre og udforske verden.

At lillebror i en alder af 4 måneder tilgengæld først sover når klokken er 22 er også helt normalt. Sådan sover de fleste børn i den alder, det handler om at deres søvnmønster ændrer sig netop her og de sover ofte 3 lure dagligt, hvor den sidste lur ligger så sent, at de naturligt går sent i seng. Det ændrer sig normalt i takt med at barnet begynder med skemad og får mere og anderledes rytme om dagen og omkring 6 måneders alderen vil de fleste børn fint kunne puttes kl. 20 igen.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Måske er det netop skemad du skal igang med for at give din yngste dreng mere mæthed og dermed også længere søvn i løbet af dagen. Det vil på sigt kunne få en god indvirkning på hans rytme og dermed vil du også få mere overblik og dermed også overskud.

Du skal altså ikke være bekymret for den yngste for han sover sandsynligvis det han skal i løbet af dagen, selvom søvnen ofte virker afbrudt og han har brug for hjælp til at skifte søvnfase - og du skal prøve at se den ældstes reaktion som noget helt normalt og naturligt, faktisk som et sundhedstegn, det er faktisk godt at han reagerer - selvom det er hårdt.

Og det er rigtig godt at du har bestilt min nye bog, i den vil du kunne læse netop hvad der sker med lillebror i øjeblikket og hvordan du kan hjælpe ham til mere rytme og ro i dagligdagen.

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, rigtig meget held og lykke med det hele :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.