Svar: Nybagt mor i laser
2. juni 2010
Alder:
4 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev, det er godt du skriver, nogle gange kan bare det at sætte sig og få tingene skrevet ned hjælpe, så har man fået luft og dermed fået det lidt bedre igen ... :)
Det er naturligvis vigtigt at du mærker efter, hvordan du har det. Jeg kan ikke helt vurdere hvor dybt formuleringer som "mor hænger i laser" og "jeg er så slidt og underskudsagtig, at jeg dårligt orker at nyde mine drenge" stikker. Hvis du har det rigtig skidt med dig selv, så har du måske en efterfødselsreaktion, som du skal have hjælp til at komme igennem...
Når det er sagt, er det vigtigt for mig at fortælle dig at dine børn reagerer fuldstændig normalt. Din dreng vil naturligt i en alder af 4 år, reagere på at blive storebror. Det er bestemt ikke let, det stiller nye krav og det er meget meget svært at skulle dele mor og far med en anden. At få en lillebror er at få en rival og han skal konkurrere om jeres opmærksomhed og jeres omsorg.
Jalousi mellem søskende vil ofte handle om:
- Barnet vil føle sig tilsidesat
- Barnet føler sig ikke som den foretrukne
- Barnet føler ikke ligeværdighed til forældrenes kærlighed
- Barnet oplever at have en rival
- Barnet føler sig usynlig
- Barnet føler at pladsen i mors hjerte er usikker
- Barnet føler ikke at der er kærlighed nok til alle
Og når man føles sådan, så vil man naturligt som 4 årig dreng gøre alverdens krumspring for at blive lagt mærke til. Negativ opmærksomhed kan være bedre end ingen opmærksomhed.
Børn vil naturligt i 4 års alderen prøve grænser og de vil især prøve en masse ord af, også grimme ord, som de ofte ikke ved hvad betyder, men som de hører i sange, i TV, hører andre bruge. Det er vigtigt at tale med barnet om, hvad ordene betyder og hvad det gør ved en, når der tales grimt. Det er vigtigt at markere og fortælle, når man hører ord, som ikke er i orden "sådan et sprog vil jeg ikke høre!", så barnet forstår at her blev grænsen overskredet og så naturligvis med det in mente, at han måske gør det, fordi han føler sig usikker på om du nu stadig elsker ham ligeså højt, når der er kommet en dreng mere til ...
At han vågner tidligt om morgenen hænger sammen med at han også sover tidligt om aftenen. Det hjælper ikke at putte ham senere, det ændrer ikke umiddelbart noget - jeres dreng er et morgenmenneske, en lille lærke, som vågner når dagen begynder, her har han sin bedste tid, her er han parat til at erobre og udforske verden.
At lillebror i en alder af 4 måneder tilgengæld først sover når klokken er 22 er også helt normalt. Sådan sover de fleste børn i den alder, det handler om at deres søvnmønster ændrer sig netop her og de sover ofte 3 lure dagligt, hvor den sidste lur ligger så sent, at de naturligt går sent i seng. Det ændrer sig normalt i takt med at barnet begynder med skemad og får mere og anderledes rytme om dagen og omkring 6 måneders alderen vil de fleste børn fint kunne puttes kl. 20 igen.
Måske er det netop skemad du skal igang med for at give din yngste dreng mere mæthed og dermed også længere søvn i løbet af dagen. Det vil på sigt kunne få en god indvirkning på hans rytme og dermed vil du også få mere overblik og dermed også overskud.
Du skal altså ikke være bekymret for den yngste for han sover sandsynligvis det han skal i løbet af dagen, selvom søvnen ofte virker afbrudt og han har brug for hjælp til at skifte søvnfase - og du skal prøve at se den ældstes reaktion som noget helt normalt og naturligt, faktisk som et sundhedstegn, det er faktisk godt at han reagerer - selvom det er hårdt.
Og det er rigtig godt at du har bestilt min nye bog, i den vil du kunne læse netop hvad der sker med lillebror i øjeblikket og hvordan du kan hjælpe ham til mere rytme og ro i dagligdagen.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, rigtig meget held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske