Svar: Lidt af hvert - 3 mdr.

27. maj 2010

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Line

Sune sover præcis som man må forvente af hans alder, han får sine 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen og det er meget fint. Det behøver ikke være lige lange lure og ofte vil den 3. lur være dagens korteste lur som du også beskriver :)

Samlet vil han gennemsnitligt have behov for at sove ca 15 timer i døgnet, det vil ofte være fordelt sådan at han i løbet af dagen samlet sover 5 timer og om natten sover 10 timer.

At han søger brystet lidt ekstra om natten er også helt normalt for alderen og det er meget fint at amme kl. 23, kl. 03.30 og igen om morgenen, når dagen så starter, super-duper!

Behøver for mælk og antal amninger vil nedsættes når han på et tidspunkt skal begynde med skemad. Så vil han meget passende kunne få skemad, når han vågner af en lur og bryst inden han puttes til næste lur og det er generelt en god rytme at følge.

Med hensyn til gylp og udvikling, så er det altid rigtig svært og mange forældre bliver bekymrede, når barnet på grund af stor gylpetendens har problemer med at ligge på maven og blive tumlet med. Det er her naturligvis vigtigt at finde en balance, hvor din dreng stimuleres og får brugt sig selv motorisk og samtidig på et tidspunkt hvor han så vidt muligt har optaget noget af næringen fra sin mælk ... Du ammer jo en del og det er helt fint, du må gå ud fra at hvis han efter at være blevet tumlet med har gylpet en del, så har han naturligvis brug for at få ekstra mælk igen og det giver du ham jo så inden han skal sove. Så når han puttes er han fyldt op med masser af stimuli både motorisk og mentalt og masser af mælk i maven.

Bevægelege i 3-6 måneders alderen kan være:

- cykelbevægelser, hvor barnet selv er med til at cykle med sine ben imens man støtter om underbenene

- at gribe omkring barnets hænder og håndled og lade barnet selv trække sig op fra rygleje

- at støtte om barnets lægge og bøjede knæ og hofte og hjælpe barnet med at dreje underkroppen fra side til side

- at forsøge at få barnet til at dreje om på siden, ved at vise det noget interessant legetøj.

- at hjælpe barnet med at få fat i egne tæer, når det ligger på ryggen og trille om maven.

Det er rigtig godt at begynde at synge og bruge fagter for din dreng. Det er tiden at finde de gamle børnesange frem som 'hjulene på bussen', 'Lille Peter Edderkop' osv. hvor du bruger dine hænder og måske barnets krop imens du synger.

Netop fordi han har en alder, hvor legetøj hurtigt kan virke lidt kedelig og uinteressant kan det være en rigtig god idé at skifte legetøjet ud en gang imellem, så det ikke er det samme han kigger på dag efter dag.

Legetøj kan være: dig selv, din dreng (brug kroppen), rangler, bidedyr, noget med lys og lyd, bolde (f.eks. med vand i, eller kantede bolde eller bolde med lyd, når de triller). Det kan også være en stor badebold, aktivitetscenter, køkkenting (piskeris), bagepapir til at krølle, spejl, gyngeture i luften og andre bevægelege osv. At trille ham på en stor gymnastikbold er også en god idé i forhold til at få ham aktiveret og få hans balance stimuleret :) Det er normalt at han har trillet og så pludselig holder op, - det er sandsynligvis fordi han lige nu er fokuseret på at udvikle noget andet.

Hans pludren skal hele tiden variere sig, så han skal igennem både at brumme dybt, skrige højt, bruge ...

Annonce

... læbelyde osv. Det er helt naturligt at sproget udvikler sig på denne måde. I skal stadig pludre med ham og prøve at efterligne nogle af de lyde han laver, ligesom I kan prøve at motivere ham til at sige nye og for jer måske rarere lyde, når han skriger meget højt, "sikke du kan skrige, kan du også sige agrrryy..agryy.." så hans fokus ændres.

Det lyder dejligt med bryllup - det er altid en dejlig fest. Både ved polterabend og ved bryllup kan du malke ud i forvejen og din mælk kan gives på flaske. Måske skal du lige tjekke at han vil have flasken inden ... :)

Du skal regne med at han har brug for 1/6 af sin vægt i det døgn i er adskilt og det betyder at hvis han vejer ca 7kg, så er hans døgnbehov knap 1200ml - du skal regne med lidt ekstra, der vil altid være lidt spild. Så det er faktisk en del du skal malke ud inden - se artiklen i min artikelsamling 'udmalkning og opbevaring af modermælk'.

Det vil være nødvendigt at du også malker ud imens I er af sted, ellers vil mælken presse voldsomt på og det vil gøre ondt og vil også kunne give dig en brystbetændelse. Så du er nødt til at håndudmalke eller medbringe en brystpumpe, imens du og din dreng er adskilt.

Selvom der går næsten 1 døgn, hvor I ikke er sammen, så vil han sandsynligvis godt kunne finde ud af at tage brystet igen. Du kan lægge dig med ham og amme ham liggende, som du også gør om natten, så han mærker din nære og helt tætte kontakt, dufter dig og fornemmer dig - det kan gøre at han bedre tager brystet igen.

Med hensyn til alkohol og amning, så viser den nyeste forskning, at når mor drikker alkohol, så vil der være samme mængde i mælken som i mors blodbane. Det er dog samtidig sådan at når promillen i blodet falder, så svinder promillen i mælken også. Der er således ikke tale om at alkoholen bliver tilbage i brystmælken, som man tidligere mente.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Man kender ikke den nedre grænse for, hvad barnet kan tåle og hvorvidt man kan drikke vin, når man ammer, afhænger således af, hvor meget du drikker og hvor længe du har alkoholen i blodbanen efterfølgende. Det kan jo være svært at vide præcist, hvor hurtigt du forbrænder et enkelt glas.

Alkohol optages i kroppen fra mavesækken eller tyndtarmen og man kan få minutter efter indtagelse måle alkohol i blodet. Spiser man fedtholdig mad sammen med alkohol, vil optagelsen af alkohol i blodet blive forsinket, forbrændingen er dog nogenlunde konstant ...

Hvis du ammer din dreng inden du tager i byen og ikke indtager mere end et enkelt glas vin eller en øl, så vil det normalt ikke være problematisk at amme, når man efter måske 4-5 timer er hjemme igen. Du kan normalt ikke gøre noget for at fremskynde forbrændingen og for en kvinde der vejer ca 65 kg, siger man normalt at det tager lidt over 2 timer at forbrænde en enkelt genstand...

En tommelfinger regel lyder, at man skal undlade at amme i 2-3 timer for hver genstand man har taget. Det vil sige at hvis man har drukket 3 genstande, så skal der altså gå 6-9 timer inden man bør amme sit barn.

Har du fornemmelse af at du har promiller i blodet, når din dreng atter har behov for amning/mælk, så er det ikke tilrådeligt at du lægger til. I stedet må du så malke ud og kassere din mælk og tilbyde ham modermælkserstatning eller tidligere udmalket modermælk på flaske.

Håber du hermed er hjulpet videre på vej, rigtig gode fester og god sommer! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger