Svar: Vores datter virker utryg
23. maj 2010
Alder:
1 mdr.
Kære Kenneth
Tillykke med den lille pige og tak for dit brev.
Min umiddelbare tanke er at jeres datter må have ondt og det er nærliggende at tænke på at der er noget med hendes nakke eller skuldre. Det vil i hvert fald kunne forklare, hvorfor hun græder, når I forsøger at holde om hende - simpelthen fordi det gør ondt ...
Hvis hun er blevet født med cup, hvis hun var stjernekigger, hvis hun var et meget stort barn, hvis fødslen gik ekstremt hurtigt, eller hvis fødslen var meget langvarig - så kan det nogle gange give problemer med barnets nakke, skuldre, ryg og jeg synes I skal få jeres læge til at undersøge hende grundigt. I kan evt. også bede om at blive henvist til børneafdelingen, som kan observere, hvad der sker over 24 timer - hvordan hun spiser, hvordan hun er i sin kontakt med jer osv. og personalet vil der kunne guide jer i forhold til om I skal gøre noget anderledes, netop når I sidder med hende, bader hende, pusler hende, giver hende mad.
I skal naturligvis også bruge jeres sundhedsplejerske, som kan se på hendes kontakt og også vejlede jer helt præcist.
Det er naturligt at bevægelse virker beroligende på hende, det at blive vugget, kørt, trillet, hoppet lidt med vil naturligt få små børn til at falde til ro. Hvis hun græder meget og I har brug for at kunne berolige hende uden at skulle køre i bil med hende eller hoppe rundt så kunne en sansegynge måske være noget for jer - jeg har set at Føtex og Bilka nogle gange sælger sansegynger til langt under ½ pris. Også en leandervugge at sove i, kunne være en idé, fordi hun der vil være omsluttet af vuggen og samtidig kunne blive vugget/gynget, når hun sover.
Jeg synes det er relevant at I får jeres datter tjekket grundigt, så I med sikkerhed finder ud af om hun har smerter og hvor de smerter sidder ...
Håber I kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske