Svært ved at finde ro

23. maj 2010

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Svært ved at finde ro

Kære Helen

Vi har en datter på knap en måned.
Når jeg ser tilbage har vores problem været til stede lige fra allerførste dag. Jeg gik 13 dage over tid. Fødslen gik hurtigt og fint.

Det er vores 2. barn og i modsætning til den første, så brugte hun stort set ikke vuggen på sygehuset. Hun skreg hver gang hun lå der, eller dvs. hver gang hun lå stille.

Vi fik at vide, at hun muligvis havde brug for noget mme indtil mælken løb til. Hun suttede fint lige fra starten, men var som sagt meget afhængig af konstant at være i bevægelse. Det ser jeg nok mest nu. Efter fødslen syntes jeg bare, hun var meget utilfreds og urolig.

Vi forsøgte et par gange på sygehuset med mme, dog uden effekt, hun ville ganske enkelt ikke have det. Sygeplejerskerne sagde også, at det ikke kunne være sult, da hun så ville have slubret det i sig (deres erfaring). Man kunne også se, at hendes gylp var helt gul, hvilket var tegn på, at hun havde fået råmælk ved mig.

Hun kunne/ kan stadig blive meget urolig, når jeg lægger hende til brystet. Vel og mærke, når hun har spist, men stadig viser tegn på at ville sutte. I de tilfælde skiftevis tager og spytter hun brystvorten ud igen, mens hun kommer med ivrige små utilfredse fnyselyde og fægter og kradser med hænde og negle. Jeg er selv kommet frem til, at hun stadig har suttebehovet men altså bliver arrig over, at der kommer mælk, når hun ikke er sulten mere.

Den sidste nat på sygehuset fik hun også en sut(eller dvs. tidligt på morgenen efter en nat uden søvn) Hun tog den med det samme, og det gav også ro i ca. 2 timer

Vi har arbejdet meget hårdt med sutten herhjemme, da den giver ro i nogle situationer. bl.a. er det som om hun gerne vil have den 5-10 min efter amning, hvor hun ligger i mine arme.
Det skal siges, at hun også tit er utilfreds og græder efter hun er blevet ammet. Jeg sørger for, at hun får bøvset, men det er ikke som om det hjælper.

Det kan tælles på 2 hænder, hvor mange gange vi har kunnet ligge hende direkte i lift eller barnevogn, og hun har fundet ro. Hun vil bare ikke ligge sig til der, eller finde ro til at sove. Hun er jo ofte død træt, og det bliver hurtigt en skrue uden ende, da hun bare blive så overtræt.

Det skal ikke lyde som om, vi forventer hun bare skal ligge sig til hver gang, vi ligger hende ned. Det ved vi naturligvis godt ikke er tilfældet med spædbørn.

Hvis vi gør hende klar til barnevognen eller autostolen, skriger hun konstant, også mens vi placerer hende der. Så snart vi triller med vognen eller kører i bilen er der ro, og hun sover. Så snart vi står stille vågner hun efter kun ½-1 minut. Også selvom vi har kørt over ½ time. Det er dybt frustrerende, og når jeg i forvejen er død træt, orker jeg ikke at gå med barnevognen i så lang tid, udelukkende med det resultat, at hun vågner skrigende op igen, så snart den står stille.

Om natten har vi som regel haft det ret nemt. ...

Annonce

... Når vi endelig får ro på hende om aftenen sover hun ca. 3 timer, bliver ammet og mærkeligt nok, kan vi som regel om natten ligge hende i liften og hun sover igen! Jeg ved ikke om det måske skyldes, at hun ikke når at vågne helt?? Hun vågner ca. 2-3 gange om natten. Om morgenen sover hun som regel også godt fra hun bliver ammet ca. kl. 5-5.30 og så et par timer frem. Jeg kan desværre ikke bruge disse timer på at sove, da vi så har vores store dreng, som vågner ca. 5.30. Men set fra dne positive side, så er der ro til badning, morgenmad osv., hvilket vi sætter stor pris på, også pga. den store, så han har lidt alene tid med os på det tidspunkt.

Vi har også haft nogle helt vilde skrigeture, nærmest sådan lidt kolik agtigt. Hun skriger og skriger, og er fuldstændig utrøstelig, og hvor det også virker som om, hun har ondt i maven. Der er dog ikke noget fast mønster i disse skrigeture.

Jeg er snart et helt nervevrag, og kan slet ikke klare, når hun græder. Så begynder jeg også bare at tude, for gud hvor er jeg træt af den lyd. Jeg ved snart ikke, hvornår jeg skal sove. Hun sover jo sjældent lange lure. Jeg hører konstant hendes gråd i mit hoved, og har svært ved at sove, når jeg så endelig har en lille mulighed.

Hun trives ellers fint, tager fint på og de gange hun er tilfreds og rigtig vågen er hun rigtig i hopla og vil gerne have kontakt med os. Det er især omkring middag hun er mest frisk. Jeg har i ca. 14 dage forsøgt med babymassage på dette tidspunkt af dagen. Det kan hun rigtig godt lide.
Vi har også forsøgt med at svøbe hende meget stramt, hvilket også har haft en smule effekt.

Det er jo ikke fordi hun ikke har en rytme, for det har hun jo egentligt. Når der først er ro på om aftenen, så sover hun jo som beskrevet fint de fleste nætter, og så de første morgentimer. Derudover ved vi ikke, hvad der venter. Vi kan have to "gode" dage og så falder vi tilbage. Vi har været til zoneterapi 2 gange, men har ikke mærket noget videre resultat. Første gang sov hun på mit bryst, anden gang skreg hun i hele den time det varede.

Når hun endelig finder ro i barnevognen eller liften, så kan hun sagtens sove 3 timer, hvilket vel på være tegn på, at hun jo er træt og har behovet.

Jeg har fra starten tænkt, at hun jo nok havde en enormt behov for tryghed og nærvær med mig/ os. Så har vi på et lidt senere tidspunkt haft mistanke om ondt i maven, da hun pludselig kan få disse skrigeture eller vågne af sin søvn osv. Men det der forvirrer mig, det er at hun jo har været sådan fra dag 1.

Bliver snart sindssyg af, at hele min verden er gået fuldtstændig i stå. Mangler tid og overskud til min store dreng, som heldigvis er en rigtig god storebror, og ikke gør meget væsen af sig. Men det skal han jo ikke straffes for.

Jeg er så ked af, at vores datter er så utilfreds hele tiden, og af at alt, hvad jeg foretager mig ikke giver noget resultat.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder