Svar: Problemer med bad, barnevogn og autostol

9. maj 2010

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

35-36 grader varmt vand lyder umiddelbart for koldt og jeg tror faktisk at din datter protesterer fordi hun fryser. Jeg vil derfor foreslå dig at gøre vandet varmere - gerne 38 grader og så skal du være opmærksom på at badevandet hurtigt bliver koldt, når badekarret står lidt, så der må ikke gå for lang tid fra du fylder badekarret til hun kommer i.

Når du stikker din albue ned i vandet, så skal det føles lunt og dejligt, vandet må ikke virke køligt på din hud - det må naturligvis heller ikke brænde :) Men umiddelbart bader du hende nok i for koldt vand.

Også rumtemperaturen kan have noget at sige, så det vil være en rigtig god idé, hvis du kunne tænde for varmen på badeværelset, sørge for at lukke døren osv. så det ikke trækker på hende.

Og så er det en rigtig god idé at give hende mælk inden hun skal bades og give mælk igen, når badet er slut.

Med hensyn til barnvogn og lærer at være i denne og forbinde det med noget rart, så tænker jeg at du med den alder hun har ...

Annonce

... nu skal sørge for at amme hende godt inden hun skal puttes i vognen. Og så skal du starte med at lade hende sidde op, kigge på verden, mærke vinden i ansigtet osv. og så trille hende en tur og lade hende opleve det I nu kommer forbi. På den måde kan du lære hende at det er dejligt at komme i barnevogn og så putter du hende først, når hun tydeligt viser sig parat :)

Og med hensyn til autostol, så skal du være opmærksom på om selerne skal rettes, så hun ikke sidder for klemt. Nogle gange når børn protesterer over at blive sat i stolen, så er det fordi selerne strammer og presser ned på deres skuldre, så måske er din datter fysisk blevet så stor nu, at du skal ændre på stolens seler.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det vil også være helt fint at aflede hende lidt, ved at give hende f.eks. et stykke agurk eller lignende i hånden, som hun kan sidde og gumle lidt på. På den måde får hun fokus på agurken mere end på stolen og vil så måske acceptere bedre at blive flyttet ud i bilen :)

Håber du kan bruge lidt af disse tip, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor