Svar: Problemer med bad, barnevogn og autostol
9. maj 2010
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
35-36 grader varmt vand lyder umiddelbart for koldt og jeg tror faktisk at din datter protesterer fordi hun fryser. Jeg vil derfor foreslå dig at gøre vandet varmere - gerne 38 grader og så skal du være opmærksom på at badevandet hurtigt bliver koldt, når badekarret står lidt, så der må ikke gå for lang tid fra du fylder badekarret til hun kommer i.
Når du stikker din albue ned i vandet, så skal det føles lunt og dejligt, vandet må ikke virke køligt på din hud - det må naturligvis heller ikke brænde :) Men umiddelbart bader du hende nok i for koldt vand.
Også rumtemperaturen kan have noget at sige, så det vil være en rigtig god idé, hvis du kunne tænde for varmen på badeværelset, sørge for at lukke døren osv. så det ikke trækker på hende.
Og så er det en rigtig god idé at give hende mælk inden hun skal bades og give mælk igen, når badet er slut.
Med hensyn til barnvogn og lærer at være i denne og forbinde det med noget rart, så tænker jeg at du med den alder hun har nu skal sørge for at amme hende godt inden hun skal puttes i vognen. Og så skal du starte med at lade hende sidde op, kigge på verden, mærke vinden i ansigtet osv. og så trille hende en tur og lade hende opleve det I nu kommer forbi. På den måde kan du lære hende at det er dejligt at komme i barnevogn og så putter du hende først, når hun tydeligt viser sig parat :)
Og med hensyn til autostol, så skal du være opmærksom på om selerne skal rettes, så hun ikke sidder for klemt. Nogle gange når børn protesterer over at blive sat i stolen, så er det fordi selerne strammer og presser ned på deres skuldre, så måske er din datter fysisk blevet så stor nu, at du skal ændre på stolens seler.
Det vil også være helt fint at aflede hende lidt, ved at give hende f.eks. et stykke agurk eller lignende i hånden, som hun kan sidde og gumle lidt på. På den måde får hun fokus på agurken mere end på stolen og vil så måske acceptere bedre at blive flyttet ud i bilen :)
Håber du kan bruge lidt af disse tip, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske