Brev:
Problemer med bad, barnevogn og autostol
9. maj 2010
Alder:
6 mdr.
Problemer med bad, barnevogn og autostol
Hej Helen
Mon du har nogle gode råd til mig? Min datter på 6 mdr kan ikke lide at komme i bad, i barnevogn/klapvogn eller autostol. Sådan har det været fra fødslen og indtil nu, så det er svært for mig at komme nogle steder med hende.
Jeg bader hende i 36 grader varmt vand og har prøvet med både lidt og meget vand i karet. Jeg har prøvet både bare at lægge hende ned i det, at dyppe hænder og fødder først og sætte hende på kanten, og at stille hende i badet og tage lidt vand op ad benene og så sætte hende ned bagefter. Og lige meget hvad, så græder hun bare og gør sig helt stiv, når hun kommer ned i vandet. Jeg har også prøvet at gøre vandet lidt koldere til 35 grader. Når hun kommer op i sit håndklæde og kommer ind til mig, så holder hun op med at græde med det samme. Jeg kan uden problemer vaske hendes hår, mens hun ligger på puslebordet.
Når hun skal i barnevognen og autostol, begynder hun at græde allerede, når hun skal have hue og flyverdragt eller jakke på. Jeg kan jo så godt trøste hende, men når hun så skal ned i barnevognen, så skriger hun bare højt. Det samme med autostol. Legetøj hjælper ikke, for hun åbner overhovedet ikke øjnene. Hun tager ikke sut, så den kan jeg ikke trøste hende med. Og jeg er principielt imod at hun skal græde sig i søvn, så er vil ikke bare gå/køre med hende til hun falder grædende i søvn, og hun holder ikke op med at græde, når jeg går med hende. Så nogle gange må jeg vugge hende i søvn i armene og så lægge hende ned i barnevognen bagefter, men det holder jo ikke.
Nogle dage får jeg hende i barnevognen, og hun falder i søvn uden problemer, men så vågner hun efter enten 45 min eller 1,5 time, og så kan hun kigge lidt og så bliver hun meget meget utilfreds igen. Hun græder, så hun nærmest får det galt i halsen og ikke kan trække vejret, så jeg går som regel hjem fra vores gåture med hende i det ene arm og barnevognen i den anden.
Med autostolen kan hendes utilfredshed også komme både i starten af turen, eller lige pludselig - og det er når hun har tør numse, ikke er sulten og har bøvset - og både når hun er træt og frisk.
Resten af dagen er hun bare glad glad glad.
Jeg håber, at du har nogle tips til mig.
På forhånd tak.