Svar: Mavebøvl og rifter ved endetarm
4. maj 2010
Alder:
3 mdr.
Kære Louise
Rifter ved endtarmen opstår normalt ved at barnet presser og ofte ved at afføringen er lidt hår og huden sprækker derfor lidt, når hun presser for at få det ud. Rifter ved endetarmen opstår normalt ikke ved at barnet kun prutter luft.
Også et termometer kan lave rifter ved endetarmen, så hvis du har skulle måle hendes temperatur, kan det være derfor ... Det kan her være en rigtig god idé altid at komme vaseline på termometret, så det ikke generer huden så meget og så skal man i det hele taget være meget forsigtig, når man 'kommer noget op' i enden på barnet - termometer eller f.eks. en stikpille, som nogle børn har brug for, når de er syge ...
Urin og afføring indeholder også syre, som kan genere huden og gøre huden rød. Nogle gange kan barnet blive hudløs, huden kan blive så tynd at de sprækker og det kan også være en forklaring.
Det kan være en god idé at bruge f.eks. Inotyol-salve når huden er så den sprækker, altså når der er hul. Det vil sige bruge den som behandling, når skaden er der. Ellers kan det være rigtig godt at forebygge at det sker, ved at bruge en salve, som lægger en hinde på huden og dermed skyer syren fra urin og afføring.
Også kogtvandsklude vil være godt at forsøge sig med. Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.
Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.
Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de rene kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående på puslebordet. Så kan du lave en ny portion klar hver dag.
Der bruges ikke nogen form for salve eller creme sammen med kludene og det er vigtigt at skifte kludene, smide ud og lægge nye på ved hvert bleskift.
Vær opmærksom på, når hun ligger på puslebordet og du løfter benene op for at vaske hende mellem ballerne og omkring endetarmsåbningen, at hun godt kan ligge og presse lidt, så endetarmen ligesom udspiles lidt - når du så vasker med en klud, så kan det også naturligt irritere huden, som er følsom og tynd det sted. Du skal naturligvis sørge for at vaske hende grundigt, men pas på ikke at gnide for meget og brug en helt blød klud, der med sikkerhed ikke irriterer hendes følsomme hud :)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:)
Fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske