Svar: Mavebøvl og rifter ved endetarm

4. maj 2010

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Louise

Rifter ved endtarmen opstår normalt ved at barnet presser og ofte ved at afføringen er lidt hår og huden sprækker derfor lidt, når hun presser for at få det ud. Rifter ved endetarmen opstår normalt ikke ved at barnet kun prutter luft.

Også et termometer kan lave rifter ved endetarmen, så hvis du har skulle måle hendes temperatur, kan det være derfor ... Det kan her være en rigtig god idé altid at komme vaseline på termometret, så det ikke generer huden så meget og så skal man i det hele taget være meget forsigtig, når man 'kommer noget op' i enden på barnet - termometer eller f.eks. en stikpille, som nogle børn har brug for, når de er syge ...

Urin og afføring indeholder også syre, som kan genere huden og gøre huden rød. Nogle gange kan barnet blive hudløs, huden kan blive så tynd at de sprækker og det kan også være en forklaring.

Det kan være en god idé at bruge f.eks. Inotyol-salve når huden er så den sprækker, altså når der er hul. Det vil sige bruge den som behandling, når skaden er der. Ellers kan det være rigtig godt at forebygge at det sker, ved at bruge en salve, som lægger en hinde på huden og dermed skyer syren fra urin og afføring.

Også kogtvandsklude vil være godt at forsøge sig med. Kogt vands ...

Annonce

... klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de rene kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående på puslebordet. Så kan du lave en ny portion klar hver dag.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Der bruges ikke nogen form for salve eller creme sammen med kludene og det er vigtigt at skifte kludene, smide ud og lægge nye på ved hvert bleskift.

Vær opmærksom på, når hun ligger på puslebordet og du løfter benene op for at vaske hende mellem ballerne og omkring endetarmsåbningen, at hun godt kan ligge og presse lidt, så endetarmen ligesom udspiles lidt - når du så vasker med en klud, så kan det også naturligt irritere huden, som er følsom og tynd det sted. Du skal naturligvis sørge for at vaske hende grundigt, men pas på ikke at gnide for meget og brug en helt blød klud, der med sikkerhed ikke irriterer hendes følsomme hud :)

Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:)

Fortsat god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre