Svar: Bekymret om dagplejemor

1. maj 2010

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære bekymrede mor

Der har været flere ting undervejs i de uger din dreng har været i dagplejen og spørgsmålet er om dagpleje er noget for jer generelt. Faktisk tror jeg måske, at I vil føle det bedre med en vuggestueplads, min umiddelbare tanke er at det ikke umiddelbart ville hjælpe jer at skifte til en anden dagplejer ...

Så hvad er muligheden for at få vuggestue, der hvor I bor? Kan det lade sig gøre evt. at lade ham skrive op til en vuggestue og så lade ham bibeholde nuværende dagplejeplads til han kan få tilbudt vuggestue i stedet.

Dagpleje foregår i dagplejers eget hjem og derfor under de rammer, som hun har til rådighed. Der er naturligvis visse krav til legerum, sovemuligheder osv. til børnene - men det er stadig i hendes hjem og derfor også med respekt for dette ...

Jeres dagplejer er sød og omsorgsfuld og det må veje højt, synes jeg. Det er et eller andet sted det vigtigste, at man er tryg ved at aflevere sit barn og ved at den der tager over, naturligt vil barnet det bedste. Hun har flere års erfaring og har, som jeg læser dit brev, et godt ry - hun er det man kalder for en 'god dagplejer' og derfor bliver hun måske også ekstra ked af det, når du så pointere at noget kan være anderledes ...

Dagplejere har en ugentlig arbejdstid på 48 timer, ofte med åbningstid mellem kl. 6-18 tilpasset forældrenes behov. Derfor skal man som dagplejer virkelig nyde sit job, for det fylder rigtig meget af ens liv - netop også fordi det foregår i eget hjem, - det kan føles som om at man aldrig har fri ...

Det er naturligvis ikke nogen undskyldning for ikke at følge med, videreuddanne sig, tage kurser osv. Det er faktisk også ...

Annonce

... normalt et krav at man som dagplejer er interesseret i kurser, når dette tilbydes, at man har interesse i at følge med i den udvikling der sker omkring retningslinier for børn, ernæring osv. Ligesom man naturligvis skal deltage i legestue og også tilbyde børn aktiviteter der er alderssvarende og sørger for at barnet udvikler sig i sund retning.

Men nogle gange så fungerer dagpleje og forældre bare ikke særlig godt sammen - og her er det bedre at vælge en vuggestue.

I en vuggestue er der naturligt et større miljø, det betyder flere børn men også flere voksne. Der er altså flere til at vurdere ens barn og så er der normalt ansat en del pædagoger i vuggestuer (selvom der også kan være en del ufaglærte medhjælpere..). En fordel er også at barnet bliver afleveret samme sted hver dag og kan føle sig tryg ved dette, hvor dagplejen erstatter med gæstedagpleje, altså ny dagplejer og nyt hjem at forholde sig til ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

En vuggestue/personalet i en vuggestue er nok heller ikke helt så følsomme omkring "kritik" som en dagplejer er, netop fordi de er flere om tingene og kan drøfte flere ting med hinanden i hverdagen, hvoraf mange jo er uddannet og har særlig viden om børn - hvor man som dagplejer, måske lidt lettere reagerer ved at blive ked af det, fordi det hurtigt kan opfattes som mere personlig kritik - fordi det er hende, hendes hjem osv. og derfor også "hende der gør noget forkert" - kan du følge mig?

Mit forslag er derfor at I undersøger mulighederne for at få jeres dreng i vuggestue i stedet - at skifte til en anden dagplejer tror jeg faktisk ikke vil være løsningen for jer :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin