Svar: Bekymret om dagplejemor
1. maj 2010
Alder:
11 mdr.
Kære bekymrede mor
Der har været flere ting undervejs i de uger din dreng har været i dagplejen og spørgsmålet er om dagpleje er noget for jer generelt. Faktisk tror jeg måske, at I vil føle det bedre med en vuggestueplads, min umiddelbare tanke er at det ikke umiddelbart ville hjælpe jer at skifte til en anden dagplejer ...
Så hvad er muligheden for at få vuggestue, der hvor I bor? Kan det lade sig gøre evt. at lade ham skrive op til en vuggestue og så lade ham bibeholde nuværende dagplejeplads til han kan få tilbudt vuggestue i stedet.
Dagpleje foregår i dagplejers eget hjem og derfor under de rammer, som hun har til rådighed. Der er naturligvis visse krav til legerum, sovemuligheder osv. til børnene - men det er stadig i hendes hjem og derfor også med respekt for dette ...
Jeres dagplejer er sød og omsorgsfuld og det må veje højt, synes jeg. Det er et eller andet sted det vigtigste, at man er tryg ved at aflevere sit barn og ved at den der tager over, naturligt vil barnet det bedste. Hun har flere års erfaring og har, som jeg læser dit brev, et godt ry - hun er det man kalder for en 'god dagplejer' og derfor bliver hun måske også ekstra ked af det, når du så pointere at noget kan være anderledes ...
Dagplejere har en ugentlig arbejdstid på 48 timer, ofte med åbningstid mellem kl. 6-18 tilpasset forældrenes behov. Derfor skal man som dagplejer virkelig nyde sit job, for det fylder rigtig meget af ens liv - netop også fordi det foregår i eget hjem, - det kan føles som om at man aldrig har fri ...
Det er naturligvis ikke nogen undskyldning for ikke at følge med, videreuddanne sig, tage kurser osv. Det er faktisk også normalt et krav at man som dagplejer er interesseret i kurser, når dette tilbydes, at man har interesse i at følge med i den udvikling der sker omkring retningslinier for børn, ernæring osv. Ligesom man naturligvis skal deltage i legestue og også tilbyde børn aktiviteter der er alderssvarende og sørger for at barnet udvikler sig i sund retning.
Men nogle gange så fungerer dagpleje og forældre bare ikke særlig godt sammen - og her er det bedre at vælge en vuggestue.
I en vuggestue er der naturligt et større miljø, det betyder flere børn men også flere voksne. Der er altså flere til at vurdere ens barn og så er der normalt ansat en del pædagoger i vuggestuer (selvom der også kan være en del ufaglærte medhjælpere..). En fordel er også at barnet bliver afleveret samme sted hver dag og kan føle sig tryg ved dette, hvor dagplejen erstatter med gæstedagpleje, altså ny dagplejer og nyt hjem at forholde sig til ...
En vuggestue/personalet i en vuggestue er nok heller ikke helt så følsomme omkring "kritik" som en dagplejer er, netop fordi de er flere om tingene og kan drøfte flere ting med hinanden i hverdagen, hvoraf mange jo er uddannet og har særlig viden om børn - hvor man som dagplejer, måske lidt lettere reagerer ved at blive ked af det, fordi det hurtigt kan opfattes som mere personlig kritik - fordi det er hende, hendes hjem osv. og derfor også "hende der gør noget forkert" - kan du følge mig?
Mit forslag er derfor at I undersøger mulighederne for at få jeres dreng i vuggestue i stedet - at skifte til en anden dagplejer tror jeg faktisk ikke vil være løsningen for jer :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske