Svar: Mælkemængde og sove på eget værelse

30. april 2010

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære tvillingemor

Tak for din tilbagemelding på min bog, dejligt at høre, at du blev klogere på børns søvn :)

Pigerne har i princippet brug for 400ml mme dagligt indtil de er 12 måneder gammelt - det sikrer dem deres jernbehov. Hvis de ikke får denne mængde, bør de få jerntilskud. Derudover har de stadig også et naturligt væskebehov som lettest dækkes hvis man fortsætter med flasken til 1 års alderen og de vil normalt blive dækket ind med 3 flasker i 9 måneders alderen og 2 flasker i 10 måneders alderen.

Det har naturligvis noget at sige, hvor meget børnene indtager i hver flaske, der er jo forskel på om de kun drikker 100ml hver gang eller sluger en flaske på 200ml ... Selvom man bruger mme i grød og mos så kan og vil det altså fortsat være nødvendigt med 2 flasker i 10-12 måneders alderen, - for også at dække deres væskebehov.

Det lyder som om at dine piger drikker 3 flasker dagligt a ca 100ml og således 300ml mme dagligt + det der indgår i grød og mos. På den måde når de sandsynligvis op på de 400ml. Spørgsmålet er om de vil kunne indtage mme nok, hvis du skærer en flaske ned så de kun får to flasker dagligt ...?

Det har altså noget at sige i forhold til hvorvidt du kan arbejde på at de skal have mælk tidlig morgen eller stille og roligt trappe dette ud. Som udgangspunkt ville det jo være super dejligt, hvis de kunne lærer at sove uden at få mælk der, men lige nu lyder det som et ...

Annonce

... reelt behov og derfor er jeg lidt tilbøjelig til at sige at I er nødt til at fortsætte som nu - lidt endnu :) På sigt skal I naturligvis lade dem selv vågne og melde sig til flasken og gør de ikke det, så må I gå ud fra at de ikke har behov, men indtager det de har brug for i løbet af dag og aften ...

Med hensyn til at sove på eget værelse og sove sammen, så synes jeg det lyder som en rigtig god idé og det kan I i princippet godt praktisere allerede nu - fordelen er jo at de fortsat skal sove sammen og har trygheden ved hinanden. Men der er naturligvis det lille men, at der kun er knap en måned til de skal starte i institution og spørgsmålet er om det vil gå eller om det er bedre at vente ... det er meget forskelligt, hvad der er bedst.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Umiddelbart tænker jeg at I skal forsøge nu og så tage den derfra - I har trods alt ca 3 uger at få dem vænnet til værelset og viser det sig så at det ikke går, ja så må de tilbage igen. Modsat, hvis I venter, så skal I regne med at de nok skal have et par måneders indkøring inden I kan begynde at lave nye søvnrutiner, så alternativet er at vente til de bliver omkring 1 år ... Igen kan det blive sværere her - sygdomsperioder osv. der følger med institutionsstart, - det er svært at finde det perfekte tidspunkt ... Derfor tænker jeg at I kan prøve nu og se hvad der sker :)

En masse tanker fra mig, som jeg håber hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin