Svar: Mælkemængde og sove på eget værelse
30. april 2010
Alder:
9 mdr.
Kære tvillingemor
Tak for din tilbagemelding på min bog, dejligt at høre, at du blev klogere på børns søvn :)
Pigerne har i princippet brug for 400ml mme dagligt indtil de er 12 måneder gammelt - det sikrer dem deres jernbehov. Hvis de ikke får denne mængde, bør de få jerntilskud. Derudover har de stadig også et naturligt væskebehov som lettest dækkes hvis man fortsætter med flasken til 1 års alderen og de vil normalt blive dækket ind med 3 flasker i 9 måneders alderen og 2 flasker i 10 måneders alderen.
Det har naturligvis noget at sige, hvor meget børnene indtager i hver flaske, der er jo forskel på om de kun drikker 100ml hver gang eller sluger en flaske på 200ml ... Selvom man bruger mme i grød og mos så kan og vil det altså fortsat være nødvendigt med 2 flasker i 10-12 måneders alderen, - for også at dække deres væskebehov.
Det lyder som om at dine piger drikker 3 flasker dagligt a ca 100ml og således 300ml mme dagligt + det der indgår i grød og mos. På den måde når de sandsynligvis op på de 400ml. Spørgsmålet er om de vil kunne indtage mme nok, hvis du skærer en flaske ned så de kun får to flasker dagligt ...?
Det har altså noget at sige i forhold til hvorvidt du kan arbejde på at de skal have mælk tidlig morgen eller stille og roligt trappe dette ud. Som udgangspunkt ville det jo være super dejligt, hvis de kunne lærer at sove uden at få mælk der, men lige nu lyder det som et reelt behov og derfor er jeg lidt tilbøjelig til at sige at I er nødt til at fortsætte som nu - lidt endnu :) På sigt skal I naturligvis lade dem selv vågne og melde sig til flasken og gør de ikke det, så må I gå ud fra at de ikke har behov, men indtager det de har brug for i løbet af dag og aften ...
Med hensyn til at sove på eget værelse og sove sammen, så synes jeg det lyder som en rigtig god idé og det kan I i princippet godt praktisere allerede nu - fordelen er jo at de fortsat skal sove sammen og har trygheden ved hinanden. Men der er naturligvis det lille men, at der kun er knap en måned til de skal starte i institution og spørgsmålet er om det vil gå eller om det er bedre at vente ... det er meget forskelligt, hvad der er bedst.
Umiddelbart tænker jeg at I skal forsøge nu og så tage den derfra - I har trods alt ca 3 uger at få dem vænnet til værelset og viser det sig så at det ikke går, ja så må de tilbage igen. Modsat, hvis I venter, så skal I regne med at de nok skal have et par måneders indkøring inden I kan begynde at lave nye søvnrutiner, så alternativet er at vente til de bliver omkring 1 år ... Igen kan det blive sværere her - sygdomsperioder osv. der følger med institutionsstart, - det er svært at finde det perfekte tidspunkt ... Derfor tænker jeg at I kan prøve nu og se hvad der sker :)
En masse tanker fra mig, som jeg håber hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske