Svar: Underbid hos børn
27. april 2010
Alder:
11 mdr.
Kære Fie
Tak for dit brev :)
Din datter skal ses af en børnetandlæge. I Danmark vil man normalt kunne kontakte børnetandplejen i kommunen, hvor man bor og bede om at få en tid - da du bor i udlandet, skal du sandsynligvis finde en privat tandlæge - måske den du selv bruger ...
Så vidt jeg ved, så kan der være flere årsager til underbid, det kan være tænderne der bryder forkert frem, eller selve kæben der giver problemer og det kræver en specialist vurdering at diagnosticere dette og også vurdere, hvad man skal gøre og hvornår.
De fleste børn vil i Danmark få tilbudt deres første tandlægeundersøgelse i 1½ års alderen, i nogle kommuner dog først, når barnet er omkring 3 år. Men der er intet i vejen for at du får en tandlæge til at se din datter allerede nu - og især, når du fortæller at der er en arvelig tendens til underbid. Man kan ligeså godt fra starten få en vurdering af om og hvornår der skal gøres noget og i givet fald hvad :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske