Brev:
Søvn, tigerspring og utidige svigerforældre
27. april 2010
Alder:
11 mdr.
Søvn, tigerspring og utidige svigerforældre
Kære Helen,
Jeg skal have læst din bog om søvn. Jeg blev så glad for det klip jeg så og de ting du sagde.
Min datter sover normalt ved 9-9.30 tiden og vågner normalt ved 8-9 tiden om morgenen.
Hver anden dag ca. kalder hun et par gange frem til at vi går i seng. Det er som om hun gør det i søvne. Disse dage reagerer hun som regel på at vi går i seng og skal ammes, hvorefter at hun sover til om morgenen.
Andre gange sover hun tungt frem til næste morgen og vågner ikke ved, at vi går i seng.
Jeg skal sige, at hun har sovet mellem os fra hun var 4 måneder ca.. Jeg fandt at det gav mening i forhold til mine kræfter at kunne amme hende i sengen i løbet af natten i stedet for at vågne helt, tage hende op, etc.. Nu tror jeg faktisk at vi alle tre hygger os med det. Men jeg ved at der er meget delte meninger om at have børn i sengen.
At få hende til at sove er en slags udfordring, både dag og nat. Tidligere kunne jeg amme hende i søvn ret hurtigt. Nu skal hun tit vugges eller køres rundt i sin barnevogn. Det skal siges at det tager 10-15 minutter normalt.
Hun har kun meget få gange været rigtigt vågen i løbet af natten, således at vi har måtte stå op og få hende til at sove igen. Det sker meget sjældent.
Hun har aldrig været nogen stor sover, jfr. mit tidligere brev om hendes søvn, men hun får stort set altid 12-14 timer i løbet af et døgn nu. Det var rigtigt som du skrev at jeg skulle tage ansvar for hendes søvn. Og det har vi gjort synes jeg.
Mine psyko-svigerforældre har stirret sig blinde på hendes søvnmønster, som de synes er dybt problematisk. Sikkert fordi de ikke kan se nogle store problemer andre steder. Hun er underdejlig og charmerende og udvikler sig hurtigt (det skinner vist igennem at jeg er hendes mor :)).
Svigerforældrene har nu købt den bog som vist hedder 'Godnat og sov godt' på dansk, og synes at vi skal gennemføre den teknik på hende.
Jeg må indrømme, at jeg slet ikke har lyst til det og kan ikke forestille mig at lade hende græde sig i søvn. Vi har jo indtil videre gjort det stik modsatte, taget hende op og trøstet hende så snart hun var ked af det og forsøgt at holde hende så glad og tryg som muligt.
Samtidig mener jeg selvfølgelig også at hun skal lære at falde i søvn af sig selv. Ellers synes jeg ikke at der er de store problemer.
Hvad siger du?
Noget andet er at hendes søvn de sidste par dage har været helt anderledes. Hun mosler rundt, exorcisten-style, sætter sig op, kaster sig ned i fodenden, ligger 10 sekunder, så op og kravler, så smækker hun hovedet imod hovedgærdet og siger wae i søvne for så at mosle videre. Og hun har en del af de der 360 graders ture i løbet af en nat. Hun er samtidig lige ved at gå. I går tog hun sit første skridt alene, og går ret sikkert med os i hænderne. Hun står alene og rejser sig også fra siddende stiling uden at holde i noget. Så der sker meget motorisk med hende. Hun har kravlet siden hun var 7 mdr.
Hvad siger du til at hendes mønster lige pludselig ændrer sig sådan? Er det et såkaldt tigerspring?
Og tak for dit sidste svar. Der er stor udvikling at spore hos den lille dreng, det var super gode råd.
Kærlig hilsen,
Fie