Svar: Mad, mælk og motorik
25. april 2010
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
De fleste børn vil i 7 måneders alderen have behov for 4 flasker dagligt, svarende til ca 750ml mme ... I 8-9 måneders alderen kan barnet nøjes med 3 flasker, svarende til ca. 600ml og først i 10 måneders alderen vil 2 flasker (400ml) være nok og det barnet har behov for, for at få sit jernbehov dækket indtil 1 års alderen.
De angivne mængder handler ikke kun om at sikre barnet nok mælk men også om at sikre barnets væskebehov.
Når man som du har et barn der afviser flasken, så må man forsøge at få barnet til at indtage det man nu engang kan. Du kan jo ikke tvinge ham til det .. To flasker dagligt a 200ml + en ekstra flaske på ca 90 ml - det lyder acceptabelt. Ved siden af dette så må du bruge mme i grød og mos så han på den måde får lidt ekstra og derudover må du så sikre hans væskebehov ved at give ham vand af kop til alle måltider og også som tørstslukker ind imellem.
Bliver hans indtag af mme samlet set under 500ml så synes jeg du skal tale med lægen om hvordan du skal forholde dig. Men sålænge han på den ene eller anden måde får ½ liter mme dagligt, så lyder det okay synes jeg :)
Med hensyn til vægtøgning, så er det altid svært at sige noget helt præcist om dette, da nogle børn tager jævnt på hele tiden, mens andre børn tager rigtig meget på de første måneder og mindre på de sidste måneder ... Gennemsnitligt vil drenge tage lidt mere på end piger.
Tallene lyder således:
5-6 måneder tager drenge ca. 530g/mdr og piger 460g/måned. Drengene vokser 1, 9 cm og pigerne 1,8 cm
6-7 måneder tager drengene 460g/mdr og pigerne 410g/mdr. Drengene vokser 1,6 cm og pigerne 1,5
Og i 7-8 måneders alderen vil drengens vægtøgning være 420g/mdr og pigerne 379. De vokser begge 1,4 cm i længden.
Du spurgte - og derfor får du svar, men hvor meget du kan bruge dette til tvivler jeg på ...:) Jeg vil i stedet anbefale dig at gå ind i livets bog på medlemssiderne her på siden og indtaste din drengs vægt- og længdemål fra fødslen og til nu - det vil give dig en meget mere præcis vurdering af om han vokser og tager på som han skal :)
Din dreng er igang med at krybe og det er rigtig fint at han kryber med den alder han har - det er også rigtig flot at han allerede har lært sig at komme fremad, - for de fleste går det baglæns i starten, til stor frustration.
Styrken til at komme op på alle fire kan sagtens komme endnu. Gennemsnitligt kravler de fleste børn ikke før de er 9 måneder gamle .. :)
Hvis han lige nu trives med 3 lure dagligt, så lad ham få dette. Man skal ikke ændre på noget som fungerer. Hans søvnrytme vil ændre sig naturligt i takt med at han bliver ældre, starter i vuggestue osv. og du må se hvad tiden bringer her. Måske vil han netop i overgangsperioden have brug for den ekstra lur fordi han får så mange nye indtryk - måske vil han hurtigt indpasse sig vuggestuens rutiner :)
Det må vi se ...
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske