Svar: Mad, mælk og motorik

25. april 2010

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

De fleste børn vil i 7 måneders alderen have behov for 4 flasker dagligt, svarende til ca 750ml mme ... I 8-9 måneders alderen kan barnet nøjes med 3 flasker, svarende til ca. 600ml og først i 10 måneders alderen vil 2 flasker (400ml) være nok og det barnet har behov for, for at få sit jernbehov dækket indtil 1 års alderen.

De angivne mængder handler ikke kun om at sikre barnet nok mælk men også om at sikre barnets væskebehov.

Når man som du har et barn der afviser flasken, så må man forsøge at få barnet til at indtage det man nu engang kan. Du kan jo ikke tvinge ham til det .. To flasker dagligt a 200ml + en ekstra flaske på ca 90 ml - det lyder acceptabelt. Ved siden af dette så må du bruge mme i grød og mos så han på den måde får lidt ekstra og derudover må du så sikre hans væskebehov ved at give ham vand af kop til alle måltider og også som tørstslukker ind imellem.

Bliver hans indtag af mme samlet set under 500ml så synes jeg du skal tale med lægen om hvordan du skal forholde dig. Men sålænge han på den ene eller anden måde får ½ liter mme dagligt, så lyder det okay synes jeg :)

Med hensyn til vægtøgning, så er det altid svært at sige noget helt præcist om dette, da nogle børn tager jævnt på hele tiden, mens andre børn tager rigtig meget på de første måneder og mindre på de sidste måneder ... Gennemsnitligt vil drenge tage lidt mere på end piger.

Tallene lyder således:

5-6 måneder tager drenge ca. 530g/mdr og ...

Annonce

... piger 460g/måned. Drengene vokser 1, 9 cm og pigerne 1,8 cm

6-7 måneder tager drengene 460g/mdr og pigerne 410g/mdr. Drengene vokser 1,6 cm og pigerne 1,5

Og i 7-8 måneders alderen vil drengens vægtøgning være 420g/mdr og pigerne 379. De vokser begge 1,4 cm i længden.

Du spurgte - og derfor får du svar, men hvor meget du kan bruge dette til tvivler jeg på ...:) Jeg vil i stedet anbefale dig at gå ind i livets bog på medlemssiderne her på siden og indtaste din drengs vægt- og længdemål fra fødslen og til nu - det vil give dig en meget mere præcis vurdering af om han vokser og tager på som han skal :)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Din dreng er igang med at krybe og det er rigtig fint at han kryber med den alder han har - det er også rigtig flot at han allerede har lært sig at komme fremad, - for de fleste går det baglæns i starten, til stor frustration.

Styrken til at komme op på alle fire kan sagtens komme endnu. Gennemsnitligt kravler de fleste børn ikke før de er 9 måneder gamle .. :)

Hvis han lige nu trives med 3 lure dagligt, så lad ham få dette. Man skal ikke ændre på noget som fungerer. Hans søvnrytme vil ændre sig naturligt i takt med at han bliver ældre, starter i vuggestue osv. og du må se hvad tiden bringer her. Måske vil han netop i overgangsperioden have brug for den ekstra lur fordi han får så mange nye indtryk - måske vil han hurtigt indpasse sig vuggestuens rutiner :)

Det må vi se ...

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor