Svar: Ny baby
23. april 2010
Alder:
0 mdr.
Kære Lotte
Tillykke med den lille pige, det lyder som om at alt er gået som det skal, dejligt - jeg ved at der var foranliggende moderkage osv. på et tidspunkt, så godt at alt forløb ukompliceret :)
Det er fuldstændig naturligt og helt fint, at du har din datter hos dig, giver hende masser af fysisk kontakt og nærhed og også vugger hende og luller hende til ro. Hun har brug for al den nærhed og kontakt hun kan få og det er super vigtigt at du netop har hende hos dig, fordi det er tæt på hende at du lærer hende at kende. Det er når hun er tæt på dig at du virkelig lægger mærke til hendes små signaler, hendes små grynt og klynken og lærer at tyde, hvad det forskellige betyder.
Det er naturligt trygt for hende at være i din favn, hun kende din hjerterytme, din vejrtrækning, din varme og kan tilmed dufte din mælk - intet sted er bedre for hende at være og det er klart at hun søger dette, det er trygt og dejligt, her sover hun bedst, her kan hun være fuldstændig rolig.
11 dage gammel ... lille pus, hun skal have lov til at være hos sin mor så meget som muligt og det er super synd at man allerede er begyndt at fortælle dig at hun skal lære at være for sig selv. Det skal nok komme, det er ikke endnu!
Hvis du har mulighed for at få fat på min nye bog "Sådan får du dit barn til at sove!", så var det måske en hjælp til dig. I den kan du læse, hvordan spædbørn sover og hvordan og hvornår du skal begynde at arbejde på mere faste rutiner og ritualer :)
En babyslynge var måske en mulighed for jer, så kan du have hende tæt på dig imens du også laver noget andet :)
Ellers er det normalt et spørgsmål om at du skal amme hende og når hun er færdig med at spise og har bøvset og virker mæt og godt fyldt med mælk, så putter du hende ned i liften, svinger evt. liften lidt frem og tilbage, holder dine hænder på hende og luller hende på den måde til ro.
Når man bliver brystopereret, så vil det altid på en eller anden måde påvirke amningen, det gælder både når man får fjernet en del af brystet, men også når man får lagt et implantat ind.
Det har stor betydning, hvordan operationen er udført. Når man lægger et implantat ind i brystet, så kan man normalt vælge at gøre det endten via armhulen, hvor man lægger et snit under selve armhulen og lægger implantatet ind derfra. Eller man kan lægge et snit der hvor areola (det brune område ved brystvorten) hæfter eller man kan lægge et snit under brystet (i folden under brystet).
Implantatet kan lægges to steder, - enten helt inde under brystmuskulaturen eller det kan lægges mellem muskulaturen og kirtelvævet.
Det hyppigste problem i forhold til at have fået en brystforstørrende operation er at man kan have 'lagerproblemer', det vil sige at det kan være svært at have så stor en mængde mælk i brystet som man ville kunne have, hvis man ikke have fået et brystimplantat. Dette betyder at man ofte skal amme hyppigere end andre kvinder. Præcis som du også nævner.
Generelt når man ammer, så skal man amme hyppigere end når man giver flaske - modermælk mætter ikke helt så meget som modermælkserstatning gør. Og når man så samtidig har brystimplantater, så kan jeg godt forstå at du synes du ammer rigtig meget - det gør du ganske givet :)
Det er rigtig dejligt at det er lykkes for dig at amme denne gang og det lyder også som om at I begge nyder det. Men hyppige amninger og betydelig mere amning med din datter end du oplevede med din dreng, da han fik flaske - det skal du nok indstille dig på ... :)
Prøv at inddrage storebror så meget som muligt omkring den lille. Lad ham være med, når du sidder og ammer, læs en historie højt, så det bliver til fælles tid for jer alle tre. Lad ham være med, når hun skal bades, skiftes osv. - hvad han nu har lyst til, der er ingen tvang. Giv ham også tid sammen med dig alene og fortæl ham igen og igen, hvor meget du elsker ham og nyder ham og de ting han gør, så han stadig oplever at han har en særlig plads i dit hjerte :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske