Svar: Hud
12. april 2010
Alder:
3 år, 7 mdr.
Kære bekymrede far
En hudlæge der er angst for børn og stiller diagnoser på 2 meters afstand - det lyder som om I skulle gøre jeres læge opmærksom på at der fremover skal henvises til en anden ... :)
Tør hud eller børneeksem ... behandlingen er nogenlunde den samme, men jeg vil gerne fortælle lidt om begge dele:)
BØRNEEKSEM, atopisk dermatitis:
Når helt små børn får børneeksem, så starter det normalt som en tør eksem og det klør og giver ofte et kløende rødt udslæt på kinderne. Derudover så kommer det ofte på stræksiden af armene og på benene.
Hvis barnet klør i det, så kan det blive inficeret og det kan begynde at væske og der kan komme gullige skorper. Hos jer lydet til stadig at være tør eksem. Når børn bliver 1½-2 år gamle, så vil eksem ofte sidde i knæhaserne, i albuebøjningerne, omkring håndled, ankler og på halsen. Det klør rigtig meget og huden vil virke fortykket.
Kan I huske om hun som lille (under 1 år) havde røde tørre plamager på kinderne? Det kunne være et tegn på børneeksem, som hun sidder på kroppen ...
Hos voksne vil eksemen være tør hud på en bud af fortykket hud og voksne har det ofte på overkroppen.
Hos børn med børneeksem er balancen i hudens immunsystem lidt anderledes end hos raske børn. Huden mangler de naturlige fedtstoffer og tørrer derfor meget let ud. Den føles ru og kløende. Derfor er det vigtigt, at man tilfører huden ekstra fedtstof med en god fed creme.
TØR HUD, Xerosis:
Nogle familier er disponeret for tør hud, som ses som en skællende, irriteret, kløende og nogle gange rød hud. Det sidder som regel i ansigtet, på hænderne og på arme og ben og problemet er som regel størst efterår og vinter.
Jo ældre man bliver, jo større risiko for tør hud er der, da antallet af talgkirtler og dermed evnen til at holde på hudens fugt falder med alderen. Derudover spiller det ind, hvor meget man vasker sig, om man bruger meget sæbe og hvilken form for sæbe, om man bor varmt, går i tætsiddende tøj, hvordan indeklimaet er osv.
Huden har brug for lys og luft for at kunne ånde - det er også derfor at tendensen til tør hud ofte er mindre om sommeren, hvor vi går i lettere og mere luftigt tøj :)
For både tør hud og børneeksem gælder næsten samme råd og det er en god idé at følge disse:
- Det kan være en god idé at smøre barnets hud flere gange dagligt med en fed fugtighedscreme, for at forebygge at huden tørrer ud og klør og dermed forebygge eksemet, så det ikke bliver værre.
- Vælg en creme uden parfume og hormonforstyrrende stoffer og med en fedtprocent på 60-75 procent, eventuelt med glycerol, da det kan virke rart på irriteret hud.
- Undgå creme med carbamid. Det kan svie og irritere.
- Giv barnet korte bade og bruge ikke meget varmt vand, da det udtørrer huden. Børn med meget eksem, hyppige udbrud og irriteret hud kan have stor glæde af et hurtigt karbad og hurtig indsmøring efterfølgende. Børn med mindre eksem og kun sjældent irritation og betændelse i eksemen kan have det bedre med færre bade om ugen.
- Brug mild, flydende, hudvenlig sæbe med en god pH værdi – gerne uden parfume og hormonforstyrrende stoffer, vælg gerne svanemærket.
- Sørg for altid at få skyllet sæben grundigt af huden igen.
- Brug ikke badeolie, det lægger sig som en hinde på huden. Brug i stedet en fugtighedscreme hurtigt efter badet. Ved at bruge en fugtighedscreme holder cremen på den fugtighed, som huden har opsuget under badet.
- Undgå uldent tøj direkte på huden, da det kradser og får huden til at klø. Har barnet brug for ekstra varme, så brug bomuld inderst og uld yderst.
Det kan naturligvis ikke udelukkes at jeres datter har ekstra mange talgknopper, de ses ofte som hvide knopper - lidt ligesom hvide hudorme. Det kan heller ikke udelukkes at der kan være tale om varmeknopper, så hun måske får knopperne, fordi hun har lidt for meget tøj på - de ses ofte i nakken og måske på skuldrene, og ses som almindelige hudfarvede knopper. Hormonknopper er røde knopper som mest ligner bumser og det lyder ikke til at være tilfældet hos jer ...
Jeg håber ovenstående kan hjælpe jer lidt videre, fortsat held og lykke :)
Fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske