Svar: Hud

12. april 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære bekymrede far

En hudlæge der er angst for børn og stiller diagnoser på 2 meters afstand - det lyder som om I skulle gøre jeres læge opmærksom på at der fremover skal henvises til en anden ... :)

Tør hud eller børneeksem ... behandlingen er nogenlunde den samme, men jeg vil gerne fortælle lidt om begge dele:)

BØRNEEKSEM, atopisk dermatitis:

Når helt små børn får børneeksem, så starter det normalt som en tør eksem og det klør og giver ofte et kløende rødt udslæt på kinderne. Derudover så kommer det ofte på stræksiden af armene og på benene.

Hvis barnet klør i det, så kan det blive inficeret og det kan begynde at væske og der kan komme gullige skorper. Hos jer lydet til stadig at være tør eksem. Når børn bliver 1½-2 år gamle, så vil eksem ofte sidde i knæhaserne, i albuebøjningerne, omkring håndled, ankler og på halsen. Det klør rigtig meget og huden vil virke fortykket.

Kan I huske om hun som lille (under 1 år) havde røde tørre plamager på kinderne? Det kunne være et tegn på børneeksem, som hun sidder på kroppen ...

Hos voksne vil eksemen være tør hud på en bud af fortykket hud og voksne har det ofte på overkroppen.

Hos børn med børneeksem er balancen i hudens immunsystem lidt anderledes end hos raske børn. Huden mangler de naturlige fedtstoffer og tørrer derfor meget let ud. Den føles ru og kløende. Derfor er det vigtigt, at man tilfører huden ekstra fedtstof med en god fed creme.

TØR HUD, Xerosis:

Nogle familier er disponeret for tør hud, som ses som en skællende, irriteret, kløende og nogle gange rød hud. Det sidder som regel i ansigtet, på hænderne og på arme og ben og problemet er som regel størst efterår og vinter.

Jo ældre man bliver, jo større risiko for tør hud er der, da antallet af talgkirtler og dermed evnen til at holde på hudens fugt falder med alderen. Derudover spiller det ind, hvor meget man vasker sig, om man bruger meget sæbe og hvilken form for sæbe, om man bor varmt, går i tætsiddende tøj, hvordan indeklimaet er osv.

Huden har brug for lys og luft for at kunne ånde - det er også derfor ...

Annonce

... at tendensen til tør hud ofte er mindre om sommeren, hvor vi går i lettere og mere luftigt tøj :)

For både tør hud og børneeksem gælder næsten samme råd og det er en god idé at følge disse:

- Det kan være en god idé at smøre barnets hud flere gange dagligt med en fed fugtighedscreme, for at forebygge at huden tørrer ud og klør og dermed forebygge eksemet, så det ikke bliver værre.

- Vælg en creme uden parfume og hormonforstyrrende stoffer og med en fedtprocent på 60-75 procent, eventuelt med glycerol, da det kan virke rart på irriteret hud.

- Undgå creme med carbamid. Det kan svie og irritere.

- Giv barnet korte bade og bruge ikke meget varmt vand, da det udtørrer huden. Børn med meget eksem, hyppige udbrud og irriteret hud kan have stor glæde af et hurtigt karbad og hurtig indsmøring efterfølgende. Børn med mindre eksem og kun sjældent irritation og betændelse i eksemen kan have det bedre med færre bade om ugen.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

- Brug mild, flydende, hudvenlig sæbe med en god pH værdi – gerne uden parfume og hormonforstyrrende stoffer, vælg gerne svanemærket.

- Sørg for altid at få skyllet sæben grundigt af huden igen.

- Brug ikke badeolie, det lægger sig som en hinde på huden. Brug i stedet en fugtighedscreme hurtigt efter badet. Ved at bruge en fugtighedscreme holder cremen på den fugtighed, som huden har opsuget under badet.

- Undgå uldent tøj direkte på huden, da det kradser og får huden til at klø. Har barnet brug for ekstra varme, så brug bomuld inderst og uld yderst.

Det kan naturligvis ikke udelukkes at jeres datter har ekstra mange talgknopper, de ses ofte som hvide knopper - lidt ligesom hvide hudorme. Det kan heller ikke udelukkes at der kan være tale om varmeknopper, så hun måske får knopperne, fordi hun har lidt for meget tøj på - de ses ofte i nakken og måske på skuldrene, og ses som almindelige hudfarvede knopper. Hormonknopper er røde knopper som mest ligner bumser og det lyder ikke til at være tilfældet hos jer ...

Jeg håber ovenstående kan hjælpe jer lidt videre, fortsat held og lykke :)

Fortsat god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"