Svar: Gråd i barnevogn
12. april 2010
Alder:
5 mdr.
Kære S
Vi går heldigvis den lidt lunere tid i møde, så det bliver lettere for dig at tage din datter op, uden at hun behøver at fryse :)
Kan du ikke have en lille trøje med til hende, en cardigan, som hun lige kan få på, bukser har hun jo på, så det er mest noget på overkroppen hun mangler. Du kan også have et lille fleece eller bomuldstæppe med, som du lige kan lægge om hende, indtil du har fået hende beroliget :)
Nogle gange hjælper det også at sætte barnet lidt op og evt. skubbe kalechen ned, så hun kan ligge/sidde og kigge ud. Med den alder hun har nu og når voksiposen bruges i barnevognen, så behøver du sandsynligvis ikke at bruge bærepladen og du kan derfor lettere sætte hende lidt op og lade hende kigge ud og opleve verden ... Du kan i hvert fald overveje denne løsning.
Nogle gange kan man også aflede lidt, ved at give hende noget nyt og spændende at kigge på, som hun ikke har set før. Du kunne f.eks. godt med den alder hun har, have et par agurkeringe med i pusletasken - skær en agurkeskive på 1½ cm., lav hul i midten og sæt ringen på hendes tommelfinger, så kan hun sutte/gumle lidt på den og det kan måske aflede hende lidt :)
Og ja, så er det jo nogle gange sådan at man må skynde sig hjem, fordi det ikke er muligt at få barnet op lige der, hvor hun vågner og er ked af det, eller fordi det ikke kan lykkes at aflede - og så må hun trøstes, når I kommer hjem :)
Håber du kan bruge dette lidt videre.
Fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske