Svar: Hysterisk, mad og røde pletter

11. april 2010

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Kamilla

Tak for dit brev og velkommen til :) Dejligt du har fået lyst til at skrive til mig selv :)

Planen for dagen ser fin ud og jeg giver din sundhedsplejerske fuldstændig ret i, at det er vigtigt at du sørger for at Filippa får sine flasker - også selvom hun ikke beder om det. Man kan måske næste sige, at hun ikke behøver bede om det, fordi du sørger for hendes behov :)

Nu hvor hun bliver 6 måneder i dag - tillykke, - så vil det være rigtig godt at tilbyde hende lidt mad i hånden hun selv kan sutte på, opbløde med spyt osv. Det vil også være rigtig godt at variere hendes tilbud om grød, så hun nu får havregrød, øllebrød og flerkornsgrød og derfor kommer væk fra den første babygrød, som lyder til at kede hende.

Hun skal samtidig have kød og fisk i sin grøntsagsmos - i det hele taget sker der rigtig meget på madfronten lige nu :)

Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tidspunkter ser således ud:

Tidlig morgen 06: Flaske

Morgen 8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, f.eks. appelsinbåde eller både af blomme eller lignende saftigt og blød frugt.

Flaske og puttes til formiddagslur kl. ca 10 ligesom nu

Frokost 13: Grøntsagsmos med kød eller fisk og suppleres derudover med lidt ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur kl. 15 som nu

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres også her med lidt brødskorper i hånden at gumle på og vand af kop.

Puttes til natten med en flaske kl. 21

Nat 02: Flaske

På sigt vil hendes rytme sandsynligvis ændre sig, så hun begynder at sove kortere formiddagslur, sove middagslur tidligere end nu og dermed også gå tidligere i seng om aftenen - f.eks. kl. 20. Det vil betyde at hun kan få sine aften/natflasker kl. 19.30. 24 og 06 og I vil kunne sove fra midnat og til næste morgen tidlig ... en sådan rytme vil mange forældre synes er rar, men hvis I trives med tingene som det er lige nu, så lad det blive ved det. Man skal i princippet ikke ændre ...

Annonce

... på noget som fungerer :)

Mad i hånden vil styrke hende mundmotorisk, den lidt grovere type grød som havregrød og lidt kød og fisk i mosen giver struktur og lidt mere med og det vil hjælpe hende på sigt og gøre hende klar til mere 'tygge-mad'.

Med hensyn til hysteri, så er din datter ikke bevidst om at hun tager fat i dugen eller hamrer hovedet ned i bordet. Hun gør det impulsivt, hun griber i det hun kan få fat i og hovedet er tung og falder let forover, når hun bliver ked af det og naturligt mister kontrollen over sig selv :)

Det er helt naturligt at hun kan blive frustreret og ulykkelig, når hun ikke føler sig forstået - f.eks. når du vil have hun skal spise og hun ikke har lyst ... her kan det aflede hende lidt hvis du starte med at give hende mad i hånden, som hun kan gumle på og så følger du efter med skemaden.

Tag hende op til dig, hjælp hende til fysisk ro, når hun bliver så ked af det, så er hendes krop fyldt med stresshormoner og det er din varme og nærhed og beroligelse der får hende til at falde til ro og slappe af igen.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Pletterne under hagen, ørerne og i nakken kan godt være børneeksem eller tør hud. Det kan dog også være at hun sveder meget og derfor bliver fugtig og derefter tør netop disse steder. Under hagen kan det også skyldes savl, i nakken at hun sveder på grund af tøjet og bag ørerne kan det være mælk eller savl som finder vej derom, når hun spiser.

I skal være meget opmærksomme på at holde hende ren og tør netop disse steder og det er fint at bruge lidt zinksalve, når I oplever at det virker. Fugtighed disse steder kan dog også udvikle sig til svamp og det skal i givet fald behandles med en medicinsk creme, som I får på recept hos lægen.

Når hun er i bad så vær opmærksom på at få vasket og tørret hende grundigt i alle hudfolder bagefter. Der må ikke sidde sæberester og hun må ikke være fugtig. Læg hende på maven, så hagen løftes og der kommer luft til, dup hende tør bag ørerne med en stofble eller et blødt håndklæde.

Håber ovenstående kan hjælpe lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"