Brev:
Hysterisk, mad og røde pletter
11. april 2010
Alder:
6 mdr.
Hysterisk, mad og røde pletter
Hej Helen..
Ja, så fik jeg også meldt mig til :-) Jeg har brugt din hjemmeside meget ved at slå op.. :-)
Jeg har en skøn datter fra d. 16. oktober 2009, og hun er en rigtig dejlig glad pige. MEN, når hun bliver sur/tingene ikke går, som hun ville have/der sker noget, der irritererer hende, bliver hun virkelig hysterisk. Hun bliver mest af alt som et 3årigt trosigt barn.. Kan det passe, eller er der mon noget, der generer hende?
Hun er som sagt glad det meste af tiden, men hvis jeg fx vil give hende grød, og hun ikke lige er med på idéen spænder hun i en flitsbue, kaster sig tilbage, tager voldsomt fat i alt, hun kan komme i nærheden af (min hud/mit hår fx) og hiver meget hårdt til.. Hun bliver ikke bare hysterisk, men dybt ulykkelig, og græder med tårer.
I går, da jeg ville sætte mig med hende ved spisebordet, hamrede hun sit hoved ned i bordet, og tog hårdt fat i bordet, mens hun "rev" i duen hårdt og skreg. Fordi, hun ikke ville sidde der..
Jeg synes, det er SKØNT med personlighed, og enormt dejligt, at hun ikke bare finder sig i alt. Jeg er bare 1.gangsmor, og vil gerne lige sikre mig, om det virkelig kan være sådan her? Når hun ikke lige får et "flip", er hun virkelig bare næsten altid glad og griner og smiler hele tiden..
Mit næste spørgsmål handler om hendes mad. Hun startede som en meget lille pige (2790 gram - født til tiden), men da hun så tog 1 kilo på på 14 dage i lang tid, blev hun hurtigt stor. Da hun var 3½ måned var hun KONSTANT sulten, og sov næsten ikke.. Så vi holdte hende hen med kamillethe, indtil der var gået tre timer imellem måltiderne (ellers fik hun mavekneb). Så det var en lettelse at starte på skemad, da hun var 4 mdr (anbefaling fra SP og læge).
Hun startede ud med grød til aften, og fik det nogle uger. Så begyndte hun at få grød til middag og kartoffelmos m. grøntsager til aften.
Nu er hun snart 6 mdr, og er lige begyndt på at få grød morgen, grød frokost og mos aften.
Det gik rigtig godt, og hun åd og åd. Men så blev hun syg (en god gang forkølelse med heftig hoste), og nu gider hun simpelthen ikke grøden? Mosen er stadig fantastisk og glider ned ligegyldigt, hvad jeg putter sammen med kartoflerne. Synes hun mon, at grøden er for kedelig nu?
Samtidig har vi fået at vide, af SP at hun SKAL have min 750 ml MME i døgnet, så vi skal give hende, selvom hun ikke be'r om det..? Jeg laver al hendes mad selv, og der er selvfølgelig lidt MME i.
Lige nu ser hendes dag ca. sådan her ud:
Kl 8: Grød m. frugtmos + et glas vand
Kl. 10: Flaske med MME (spiser cca 150 ml - be'r ikke om flasken)
Kl 10.30: Sove
Kl 13: Grød m. frugtmos + vand
Kl. 15: Flaske med MME (spiser ca 150 ml - be'r ikke om flasken)
Kl. 15:15: Sove
Kl. 18.30: Grøntsagsmos + vand
Kl 21: Flaske med MME (spiser 200 ml)
Kl 21.30: Sove
Kl. 2: Flaske med MME (200 ml)
Kl 6: Flaske med MME (200 ml)
___
Hun sov bedre, og længere stræk uden mad, da hun spiste mere grød. Men i og med, at hun synes det er kedeligt nu, har du så nogle forslag? Hun bliver 6 mdr på fredag d. 16. april. Hvad kan jeg give hende så?
Hun tygger slet ikke endnu, (med gummerne) og kløjes af de mindste klumper.. Skal jeg øve med hende/hjælpe hende på vej?
__
Vi troede, at hun havde fået børneeksem, men lægen syntes ikke, at det lignede det. Det er nogle plamager under hage(rne) og i nakken. Plamager med små knopper. Det kløer ikke og generer hende heller ikke.. Det kommer af fugt, fordi hun savler meget. Vi tørrer og tørrer, men ind i mellem bliver det bare fugtigt, og så kommer de plamager med det samme. Kan vi gøre noget? Har smurt med zink-salve, det er fint til at få det væk, men virker ikke forebyggende.
Sikke en masse spørgsmål :-)
Tak for en rigtig god side..
Mange hilsner
Kamilla og Filippa