Svar: Er min baby på 3 mdr. for tyk?
29. marts 2010
Alder:
3 mdr.
Kære A.
Din datter lyder til at være en rigtig dejlig pige, med elastikker de rigtige steder på kroppen og hun lyder bestemt ikke til at være for tyk. Hendes længde og vægt passer rigtig fint sammen!
Børn med 'deller' sveder naturligt mere end de meget slanke børn og derfor bliver de ofte fugtige i hudfolderne. Det er derfor vigtigt at I søger for at holde hendes hudfolder rene og tørre og forebygger at hun får svamp. Canesten er en mulighed, I kan også forsøge med Brentan, det skal også ordineres af lægen.
Vask hende med en mild og uparfumeret flydende sæbe beregnet til bleområdet. Det kan være f.eks. Vivag til babyer (eller kvinder, hvis du bruger den til dig selv) eller en sæbe som lactacyd, eller anden intimplejesæbe.
Sørg for at vaske med rent vand efterfølgende, så der ikke sidder sæberester og tør så forsigtigt med en stofble, eller et blødt håndklæde. Brug også gerne en føntørre til at blæse huden med. Jo mere tør du kan holde huden, jo bedre er det.
Hvis hun er rød, skal dette behandles korrekt. Hvis det er rødme som skyldes at hun sveder eller bliver irriteret af syren fra urin og afføring, så kan det måske hjælpe jer at bruge kogtvandsklude. Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.
Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.
Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående på puslebordet. Så kan du lave en ny portion klar hver dag.
Der bruges ikke nogen form for salve eller creme sammen med kludene og det er vigtigt at skifte kludene, smide ud og lægge nye på ved hvert bleskift.
Hvis huden er rød, skindende og hun virker næsten hudløs, næstes som om at det væske, så kan det være fint at bruge Inotyolsalven. Den skal bruges som en kur og I burde kunne se forskel fra skiftning til skiftning. Hvis huden er rød, knopret og I ikke oplever effekt at de andre ting, så lyder det som svamp og så må I prøve med brentan.
Det lyder som en god beslutning at stoppe amningen og fokusere på at din datter trives med flaske og stille og roligt også skal igang med skemad osv. Der sker jo noget hele tiden og det vigtigste er trods alt at I har det godt alle sammen :)
Fortsat held og lykke og rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske