Brev:
Tilknytning til børnehave
29. marts 2010
Alder:
18 mdr.
Tilknytning til børnehave
Kære Helen
Min søn er nu 1,5 år og trives rigtig godt. Han taler ikke så meget endnu, men der kommer hele tiden flere lyde og små ord frem. Og det virker til, at han forstår det meste.
Han er rigtig glad for sin børnehave, hvor han går på stue med 18 børn i alderen 1-5/6. Han begyndte i børnehaven, da han var 1 år, og alt er bare gået så nemt.
Når vi derhjemme om morgenen siger, at han skal i børnehave og nævner navnene på nogle af de andre børn, lyser hans små øjne op, og han er med det samme på vej ud af døren. I børnehaven styrter han ind af døren og begynder straks at finde noget legetøj eller opsøge de andre børn. Der er 3 faste voksne, som han også er meget glad for.
Nu er det sådan, at min mand og jeg overvejer at arbejde nogle år i udlandet. Men bare tanken om at fjerne vores søn fra hans børnehave giver os med det samme ekstremt dårlig samvittighed.
Kan du sige noget om, hvorvidt det vil påvirke vores søns udvikling negativt, hvis vi f.eks. arbejder 1-2 år i udlandet på nuværende tidspunkt? Vil det være nemmest for ham nu - eller måske først om 2-3-4-5 år?
Vi vil meget gerne give ham så en så tryg og stabil opvækst som muligt, men vil nok i løbet af hans barndom komme til at bo i udlandet nogle gange. Har du en mening om, hvornår dette er bedst i forhold til hans udvikling?
Hvad skal vi være opmærksomme på, hvis vi alligevel rejser ud, når han bliver 2 år? Sådan at vi skåner ham mest muligt.
Vi er også bekymrede for, at vores søns forhold til min mand, som vil komme til at arbejde en del, vil blive lidt ødelagt. Vi har hele tiden forsøgt at være så lige som muligt i forhold til vores søn - delte næsten barslen og ansvaret herhjemme 50-50. Vil min mands forhold til sin søn kunne blive "normalt" igen, når vi kommer tilbage igen om nogle år? Eller vil han skulle starte helt forfra? Og er det muligt?
På forhånd tusind tak for din hjælp. Vi har været rigtig glade for dine tidligere svar.
Med venlig hilsen
Trine