Svar: Kost, frugtstænger, dyne
26. marts 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Sanne
Gode boller til børn er havregryns boller, du kan se i babykøkkenet her på siden, hvordan du laver dem. Kom ekstra mel i opskriften, så klistrer de ikke så meget. De kan fryses og tages op og lunes i ovnen :)
Frugtstænger anbefaler jeg normalt ikke ... Det jeg anbefaler er frisk frugt, som du skærer i både og giver din datter at spise selv. Frugtstænger forbinder jeg med tørret frugt og her skal man som du skriver, se sig rigtig godt for.
Tørret frugt indeholder ofte rigtig meget sukker og derfor anbefales det at man som udgangspunkt giver sit barn frisk frugt. Tørret frugt, kan derudover klistre til barnets tænder og giver dermed grobund for huller.
Der er naturligvis forskel på tørret frugt og hvad man køber, noget tørret frugt er så sødt at det kan sammenlignes med at give sit barn vingummi eller lignende slik og det vil man jo ikke gøre som mellemmåltid ... Noget tørret frugt bliver faktisk tilsat ekstra sukker og det kan være svært at opdage, da der ikke er lovkrav om, at tilsat sukker skal angives på pakken.
Tørret frugt indeholder dog også fibre og kan være gode for fordøjelsen, det er trods alt et bedre alternativ til slik, det er altså bedre at give din datter lidt tørret frugt end en lille skål vingummi, hvis det kommer dertil, men frisk frugt er det bedste valg og jeg synes ikke du skal bede familien i DK om at sende tørret frugt ned til jer - frisk frugt er bestemt at foretrække :)
Med hensyn til dyne, så vil en babydyne normalt måle 70 x 100 centimeter, hvilket er stort nok til, at barnet kan puttes i den men ikke så stor, at barnet risikerer at blive for varm. Normalt anbefaler man at skifte til juniordyne fra 1 års alderen, den måler 100 x 140 centimeter og vil normalt passe, til barnet er fem-seks år gammelt - det er en juniordyne I har derhjemme efter målene at dømme :)
Nogle vælger at skifte til en større dyne før barnet er et år, hvorvidt man kan gøre det afhænger af, hvor stort ens barn er rent fysisk og hvor mobil barnet er. Barnet må ikke blive overophedet og må ikke kunne få dynen over hovedet ... Du kunne måske gøre det, at du brugte juniordynen som en pose, ved at sætte den ned om madrassen i siderne og i fodenden og på den måde fik puttet din datter - men igen, hun må jo ikke kunne glide ned under dynen så den kommer over hovedet, så er det bedre at den ligger løst og hun kan sparke den af sig ...
Dynen skal være let og omslutte kroppen uden at være for tynd. En børnedyne skal kunne holde barnet varm, men samtidig skal barnet også kunne komme af med sved om natten, og børn må ikke sove hverken for varmt eller for koldt. Dynen skal kunne vaskes og meget gerne gå i tørretumbler. Vælger man dyner med Økotex Standard 100 mærkning, så er det en garanti for at den er testet for skadelige stoffer. Økotex Standard 100 findes i fire produktklasser, der adskiller sig på mængden af tilladte restkemikalier, hvor kravene i klasse 1 er de strengeste. Det betyder, at produkterne kan anvendes til små børn, idet der er særligt strenge krav til produkter, som skal bruges af børn under tre år.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med hende :)
Rigtig god påske :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske