Svar: Sæbe i badet?
25. marts 2010
Alder:
21 mdr.
Kære Maibrit
Man behøver skam ikke bruge sæbe og shampoo i badet, hver gang man vasker sit barn. Det er ganske fornuftigt at bruge det, når barnet synligt er beskidt, har håret fyldt med sand, sovs eller andet og når tæerne er fyldt med 'lakrids' ... men hvis barnet ikke er synligt beskidt, så kan man sagtens bade uden at tilsætte sæbe.
Sæbe bruges som udgangspunkt for at holde huden fri for bakterier og forebygge infektioner. Det er nødvendigt en gang imellem, men bestemt ikke hver gang - man må lave et individuelt skøn.
Når man så en gang imellem bruger sæbe, så er det vigtigt at vælge et produkt som er hudvenligt, helt uden parfume, parbener eller andre hormonforstyrrende stoffer - f.eks. købe et produkt der er svanemærket.
Til børn med meget tør hud og problemer med børneeksem, er det vigtigt at sæben der bruges er mild og at man bruger meget små mængder. Sæben skal også skylles grundigt af kroppen efter brug.
Mange vil bruge badeolie til børn med børneeksem, men det kan faktisk ikke anbefales. I stedet for at bruge olie, vil det være godt at bade barnet uden noget i vandet og så i stedet smøre barnet med en god fugtighedscreme direkte efter badet. Så holder cremen på den fugtighed, som huden har opsuget under badet.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
God weekend og god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske