Svar: En svær start

21. marts 2010

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Et stort tillykke med at I har fået en lillebror :)

Det lyder som et utrolig hårdt forløb og jeg håber at din sundhedsplejerske er på banen nu, hvor du har født, når I ikke nåede at mødes inden ... Det er meget vigtigt at du taler med hende om hvordan du har det og det er meget vigtigt at du gør dig de rigtige prioriteringer og er ærlig omkring, hvordan du har det bedst. Det handler jo ikke kun om at den lille skal trives og tage på - det handler i høj grad om at I skal trives som en lille familie på fire og at mor skal have overskud til både far og to børn. Du skal virkelig passe på dit selv, du skal lytte til de signaler din krop sender og bede om hjælp, når du føler det nødvendigt. Du er med din baggrund og oplevelser efter fødslen, i risiko for at få en efterfødselsreaktion, så lov mig at du virkelig lytter til dig selv :)

Hvordan har du det med amning? Du skriver at du ammer med brik og at far en gang imellem giver en flaske om natten, for at du kan få lidt søvn - god beslutning synes jeg!

Det er sådan at når man ammer med brik, så skal barnet bruge flere kræfter på at få mælken ud. Derfor vil børn der ammes med brik have tendens til at spise lidt mindre af gangen, hvorfor de naturligt vil spise hyppigere end børn der ikke spiser med brik. Der er derfor en helt naturlig forklaring på at din dreng søger brystet med få timers mellemrum og der er en helt naturlig forklaring på at han tager nok på - det er fordi du ammer ham, som han viser behov for :)

At strække tiden mellem amningerne, synes jeg måske er lidt 'farligt' netop fordi det vil påvirke hans mælkeindtag og gøre at han så måske søger brystet endnu mere om natten eller måske gør, at han begynder ikke at tage helt nok på ... Han ...

Annonce

... trives jo rigtig godt med at spise hyppigt - problemet er, at det naturligt er for hårdt for dig.

Jeg synes derfor du skal overveje om ikke han skal have mere flaske, så han for det første begynder at kunne sove længere stræk, men så du også aflastes ved brystet. Amning er super godt og det er dejligt, når det fungerer. Han får en masse gode næringsstoffer via din mælk - men det skal ikke være amning for enhver pris.

Jeg siger ikke at du skal stoppe med at amme, du kan gøre begge dele, men det er naturligvis sådan, at jo mere flaske du giver ham, jo mindre mælk vil han få hos dig og tilsidst vil din amning stoppe - og det valg skal du naturligvis have det godt med ... Så derfor - hvordan har du det med amning?

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hvis det betyder rigtig meget for dig at amme, så synes jeg du skal forsætte, men det kræver så naturligt at han får lov til at die hyppigt og at du lægger ham til, som han viser behov for. Om natten kan far så evt. supplere med en flaske som nu, i håb om at både du og jeres dreng får sovet lidt længere stræk.

Men ellers så synes jeg faktisk at du skal begynde at give ham mere flaske. Start med at amme ham, så han stimulerer dig og fyld så efter med mme på flaske. Herefter putter du ham så til lur, hvor han godt fyldt op med mælk i maven, naturligt vil kunne sove lidt længere end han gør lige nu. Derved går der også lidt længere tid inden han melder sig ved brystet igen ... Det at han begynder at kunne få mælk og derefter falde i søvn, vil naturligt give dig mere overskud og overblik over dagen, det vil være begyndelsen til mere rytme og forhåbentlig begynder du så at kunne nyde at holde barsel :)

Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre på vej, fortsat held og lykke og stort knus til dig fra mig :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor