En svær start

21. marts 2010

Kategori:
Alder:
1 mdr.

En svær start

Hej Helen

Jeg skrev til dig kort inden mit andet barns fødsel, hvor jeg var så bekymret for fremtiden. Jeg fik bestilt tid til et besøg af sundhedsplejersken, men nåede det ikke, da vores lille søn blev født i al hast tre dage før termin.

Fødslen var nem, 4 timer fra vi kørte på sygehuset, til vi igen sad på sofaen. Men herfra gik alt galt. Jeg kunne mærke på fødegangen, at han ikke diede rigtigt, men var bare træt og lettet efter fødselen, at jeg tænkte, at det nok kom når vi kom hjem og fik ro.

Men det gjorde det ikke, efter 5 dage med amninger hver 45 min, et konstant skrigende barn og nerverne i laser, ringede min mand efter sundhedsplejersken, som indlagde os på svangergangen. Der konstaterede man, at han er tungesutter, men ved hjælp af ammebrikker kunne han ammes normalt. Vi tog hjem efter tre dage, og han diede fint, men hyppigt. Faktisk med under 1½ time imellem.

Efter en uge synes jeg stadig jeg var meget træt og begyndte at døje med smerter i maven. Det vi troede var roskildesyge, viste sig at være rester af moderkagevæv og jeg blev indlagt til en udskrabning. Desværre mistede jeg meget blod under operationen og kom hjem med en meget lav blodprocent. Måske er det det, som gør at jeg slet ikke føler jeg har styr på tingene.

Vores store barn på 5 er sød og hjælpsom, min mand er meget dygtig til den lille, men det fungerer slet ikke for mig. De meget hyppige amninger har taget meget søvn og vi er nu efter råd fra sundhedsplejesken begyndt at prøve at få 2-3 timer imellem, men det er ikke med hans gode vilje! Han trives ellers fint, har på 6 uger vokset 6 cm og taget 2 ...

Annonce

... kilo på, så den enorme sult skyldes ikke at han mangler noget?

Søvn er der heller ikke meget af. Han falder i søvn ved 21 tiden, sover da fint til midnat - 00.30, hvor jeg ammer ham. Og så er han ellers vågen de næste par timer, glad og snakkesagelig, men vågen. Ved 3 tiden falder han igen i søvn, men vågner så igen kl 4 for at ammes. Han falder aldrig i søvn efter amning. Fra kl 5 sover han kun små lure på en halv time og vil ammes med en times mellemrum, så reelt ligger han ved brystet non stop fra 5 til 7:30. Så vågner han og skriger et par timer. Det kan umuligt være sult, for han har jo ligget ved i flere timer?

Jeg skal op med det store barn, så jeg kan ikke sidde med ham ved brystet hele morgenen. Han falder til ro ved 9 -10 tiden og tager så en lang lur i barnevognen på 2 timer, hvis man vel at mærke går med ham. Stopper man, vågner han med det samme. Eftermiddagen og aftenen igennem har han 2-3 korte lure på 20 min til en ½ time på armen og kan sagtens holde sig vågen fire til fem timer i streg. Han sover måske en ti timer i døgnet i alt.

Men jeg er så træt, så træt og hænger snart ikke sammen mere. Min mand er flink til at dele nattevagten og giver ham en flaske, så jeg kan få ro, men hvis han ikke er hjemme, får jeg ikke mere end 3 -4 timers søvn i døgnet.

Jeg ved godt, han kun er 7 uger gammel, men er der ikke noget jeg kan gøre for at skabe en rytme, som er lidt nemmere at leve med? jeg føler slet ikke, at jeg har overskud til noget og er begyndt at blive meget irriteret på den lille, vred og ked af det og er allerede dødtræt af at amme og holde barsel.

Hilsen
mig

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!