Svar: Har mistet interessen for sutten
18. marts 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Jane
At skifte til en anden sut er en mulighed, om det vil virke tør jeg ikke sige, men det kan prøves :)
Om det er normalt at børn i denne alder mister interessen for sutten, tja, det kan sagtens forekomme, ligesom børn kan afvise bryst eller afvise flaske. Det lyder dog hos jer, som om at sutten afvises fordi det er noget andet han prøver at fortælle jer og jeg synes faktisk det lyder som et sundhedstegn og et eller andet sted også som et modenhedstegn. Når I prøver at give ham sutten og han tager den og smider den, så er det jo en måde, hvorpå han fortælle jer "det er ikke sutten jeg vil have, det er ..." og det er så her I virkelig skal på arbejde, for hvad er det så han vil eller ikke vil ...
På engelsk kalder man sutten for en pacifier, på dansk for en narresut og begge begreber er jo et eller andet sted meget sigende. For nogle gange bruges sutten jo netop til at "lukke munden på barnet" eller til at "snyde" barnet med og det er jo egentlig meget forkert ... Men hvad gør man så, når barnet f.eks. græder? Jo man finder ud af, hvad problemet er, løser det og barnet holder op med at græde!
Det lyder meget firkantet jeg ved det godt, men et eller andet sted så er det faktisk meget rigtigt og jeg synes I er nødt til at acceptere at jeres dreng afviser sutten og vil noget andet. Det kan så være at I skal sidde lidt hos ham, holde hænderne på hans krop, holde ham i hånden i stedet. Det kan også være at han ikke har brug for jeres kontakt, men hellere vil, at I lader ham ligge lidt for sig selv, lader ham tumle lidt omkring i sin seng, hvorefter han så triller om på maven og falder i søvn ...
En puttebamse, sutteklud osv. kan naturligvis forsøgt introduceret, men de fleste børn er mellem 12-18 måneder inden de rigtigt tager en sådan ting til sig. Det kan dog stadig være udmærket at forsøge med den alder jeres dreng har og I kan godt prøve om en stofble trukket igennem sutten, vil være noget han synes om.
Masser af børn bruger ikke sut, andre børn har den kortvarigt og for atter andre børn er sutten det kæreste eje og noget som er utrolig svært at slippe ... at jeres dreng lige nu afviser den synes jeg et eller andet sted man må respektere og så må I prøve at finde ud af, hvad han vil i stedet for :)
Rigtig meget held og lykke, håber I kan bruge mine tanker lidt videre.
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske